Self-Checkout-løsninger hos en ledende dagligvarekjede i Baltikum. (Ill. foto: StrongPoint)

Rekordsterkt kvartal for StrongPoint

Retail Technology-selskapet StrongPoint fikk en svært god start på året med det beste 1. kvartalsresultatet i selskapets historie.

Publisert

I det rekordsterke driftsresultatet på 28 millioner ligger det en vekst på over 16 millioner sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Driftsinntektene økte med 15 % til 288 millioner kroner.

Salgsvekst og kostnadsreduksjon

Den sterke forbedringen i driftsresultatet er drevet av Retail Technology-virksomheten i Norge og Baltikum, forretningsområdet Cash Security, og effekter fra tidligere annonsert kostnadsreduksjonsprogram på 30 millioner kroner p.a. I tillegg har overgangen til IFRS 16 hatt en positive regnskapsmessig effekt på 5,7 millioner.

Øker e-handelssatsingen

– Vi har et sterkt fokus på å vedlikeholde og styrke vår kjernevirksomhet, Retail Technology, for å bli enda mer relevante for detaljhandelen i Norge, Sverige og Baltikum. Vi jobber hele tiden aktivt for å øke vår e-handelssatsing og har som målsetting at det skal bli en betydelig del av StrongPoint sin virksomhet. For å oppnå dette investerer vi nå blant annet i salgsressurser og "produktifisering" av vår egenutviklede løsning E-Commerce Logistic Suite. Denne håndterer og optimaliserer hele produktflyten av nettbestillinger for detaljhandelsbedrifter, sier Jacob Tveraabak, konsernsjef i StrongPoint.

Flere gjennombrudd

StrongPoint hadde flere betydelige gjennombrudd og leveranser innen Retail Technology i løpet av kvartalet. I Baltikum har StrongPoint installert de første pilotene med elektroniske hylleetiketter hos Rimi og inngått den første avtalen på tilsvarende produkter til apotekkjeden Gintarinė Vaistinė. Som følge av en innbyttekampanje forrige år økte omsetningen av Vensafe i Norge og Sverige i 1. kvartal. Det ble dessuten gjennomført en stor leveranse av Self-Checkout-løsninger til en ledende dagligvarekjede i Baltikum. Selskapet har også levert de første etikettløsningene med RFID-teknologi til detaljhandelskunder i løpet av kvartalet.

Spisser partnerapparatet

– I Spania fortsetter salget av våre Cash Management-løsninger gjennom vårt proprietære agentkonsept "RoadRunners", og i disse dager introduserer vi dette konseptet i Tyskland. Produktsortimentet til våre RoadRunners utvides og forbedres med Cash Management-løsningene Unico og Compact. Vi gjør også fremgang i arbeidet med å spisse vårt partnerapparat, som vi har gjort med Harting Systems i Tyskland og Radiant Globaltech i Sørøst-Asia i første kvartal, avslutter Tveraabak.

Dagens børsvinner

I formiddag topper StrongPoint-aksjen vinnerlisten på Oslo Børs.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS