Clas Ohlson med bedre topplinje, men dårligere bunnlinje. (Foto: Clas Ohlson)

Salgsøkning for Clas Ohlson, men svakere resultat

Clas Ohlsons omsetning for kvartalet mai-juli økte med 10 prosent til SEK 1.958 (1.783), som er en organisk vekst på 6 prosent og en økning på 3 prosent i sammenlignbare enheter. Driftsresultatet ble 32 MSEK (100).

Publisert

Driftsresultatet inkluderer engangskostnader og kostnader knyttet til handlingsprogrammet CO100 + , understreker Clas Ohlson AB i resultatrapporten for kvartalet.

Underliggende driftsresultat utgjorde 62 MSEK (100), mens resultat etter skatt utgjorde 30 millioner kroner (77).

Viktige hendelser

Selskapet lister de øvrige hovedmomentene i kvartalet:

● Fokus på netthandel gir resultater – salgsveksten ble på 60 prosent

● Gjennom handlingsprogrammet CO100 + er det hittil blitt identifisert effektivitetsforbedringer på på MSEK 200-250.

● Resultat per aksje utgjorde SEK 0,47 (1,22)

● Pär Christiansen overtok som CFO 1. juli 2018

Hendelser etter rapportperiodens slutt

● Omsetningen i august økte med 8 prosent til 725 millioner kroner (671), en organisk vekst på 4 prosent

● Driftsmarginen for inneværende og neste helår er beregnet til å være i størrelsesorden 4 til 6 prosent, i henhold til tidligere kommunikasjon.

Lotta Lyrå: – Vi begynner gradvis å se de positive effektene av våre tiltak. (Foto: Clas Ohlson)

Konsernsjefens kommentar

Lotta Lyrå, konsernsjef Clas Ohlson AB, sier i en kommentar at det er et stabilt underliggende resultat i et utfordrende markedsklima:

– Vi implementerer fortsatt vår nye strategi i høyt tempo, og initiativene for lønnsom vekst gjennomføres i henhold til planen. Vi begynner gradvis å se de positive effektene av våre tiltak, noe som forsterker vår overbevisning om at vi er på rett vei.

Powered by Labrador CMS