Tregere start på julehandelen
Omsetningen i uke 48 gikk ned med 4,2 prosent sammenlignet med samme uke i fjor. Korrigert med én handledag mindre i år, er nedgangen på 0,5 prosent, viser tall fra Virkes julehandelsindeks.
Mange pynter til jul ved inngangen til desember og tallene fra Kvarud Analyse viser at butikker innen hus og hjem har klart seg best med en omsetningsøkning på 1,1 prosent de siste tre ukene. Allikevel ser vi en nedgang på 5,5 prosent i uke 48.
– Det kan se ut til at mange har tatt en liten handlepause etter en hel uke med gode tilbud og Black Friday. Det er som forventet, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.
Butikkhandel ned, tjenester og servering opp
Omsetningen i butikkhandelen i kjøpesentrene gikk ned med fem prosent i uke 48, mens kjøpesentrenes øvrige virksomheter med tilbud av tjenester og servering, hadde en vekst på 4,1 prosent.
– Dette tyder på en trend der vi bruker relativt mindre på varer og mer på tjenester og opplevelser, forklarer Stende.
All-time high hos Posten
Samtidig med at omsetningen i kjøpesentrene er svak, rapporterer Posten om all-time high i antall pakker som hoper seg opp. Vi vet at veksten i netthandelen vokser i rakettfart, og at det er mye som tyder på at mange har startet julehandelen foran pcen.
– Vi ser at veksten i norske nettbutikker er fallende, mens utenlandsk netthandel øker. Sett i lys av Postens tall, kan mye tyde på at stadig mer av julehandelen skjer utenfor Norge.
Onsdag meldte Posten om at det tirsdag kveld lå 290.000 pakker i Post i Butikk. Det er over 100.000 flere enn normalt. Neste uke er det ventet rekordhøyt antall pakker i Post i Butikk, trolig godt over 300.000.
Kvarud Analyses julehandelsindeks er basert på omsetningstall fra 190 av landets kjøpesentre.
(Pressemelding)