God innspurt for julehandelen
Omsetningen i julehandelen tok seg kraftig opp den siste uken før jul. I uke 51 økte omsetningen med 28,7 prosent fra uken før.
Dette viser tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks, som er basert på tall fra 190 kjøpesentre landet rundt. Også i uke 52 (inkludert nyttårsaften) hadde kjøpesentrene gode tall med en økning på 9,2 prosent sammenlignet med fjoråret.
Black Friday starten på julehandelen
Black Friday og hele uke 47 anses nå som starten på julehandelen. Med kickstarten i november og med den gode avslutningen på desember, fikk vi en økning i «julehandelen» på tre prosent sammenlignet med 2017.
– 2018 hadde tidenes beste Black Friday og ga en skikkelig kickstart på julehandelen. Handlegildet dempet naturlig nok desember-handelen noe, som så vidt endte i pluss i forhold til i fjor. Ser vi på hele julehandelen, med start i uke 47, endte vi med en vekst på tre prosent i forhold til i 2017, sier Bror Stende, direktør for Virke faghandel, og legger til at desember fortsatt er den viktigste måneden for norsk handelsnæring.
God utvikling for alle bransjer
Butikkhandelen økte med til sammen 9,4 prosent de to siste ukene, noe som i stor grad skyldes en ekstra handledag i forhold til i 2017. Best avslutning på året hadde butikker innen hus og hjem med en vekst på 11,2 prosent, mens spesialbutikker som f.eks. sportsbutikker, apotek, og bokhandlere samt kles-, sko og veskebutikker hadde en omsetningsøkning på henholdsvis 9,1 og 9 prosent. Mat og drikke fikk et oppsving på 8,6 prosent. Tilbud av tjenester og servering hadde en omsetningsøkning på 14 prosent.
– Tallene bekrefter flere trender, både at vi er veldig opptatt av hus og hjem, samt at vi bruker relativt mindre på varer og mer på tjenester og opplevelser, forklarer Stende.
‘All-time-high’ for pakker
Samtidig med at omsetningen i kjøpesentrene har noe svakere vekst i desember enn antatt, melder Posten om «all-time high» for pakker i Post i butikk.
– Tallene fra Posten tyder på at stadig flere handler julegavene på nett. Vi vet at veksten i denne kanalen vokser i rakettfart, og at det er mye som tyder på at mange gjorde julehandelen hjemmefra, konkluderer Stende.
(Pressemelding)