Logisikkdirektør Robert Steen i Nille har regnet og landet på at lagerautomasjon ikke lønner seg for dem.Nils Vanebo
Nille velger bort lagerautomatisering – "ikke lønnsomt for oss"
– Det er blitt uttalt av en lang rekke eksperter at alle retailere med en viss størrelse må investere i automasjon. Men det er ikke riktig at det er lønnsomt for alle, sier logistikkdirektør Robert Steen i Nille til Retailmagasinet.
Men med
den plukkeffektiviteten Nille har på sitt sentrallager i Vestby, har kjeden
kommet fram til at det ikke lønner seg for dem å investere i lagerautomasjon.
– Jeg har
tidligere vært med på å investere i automasjon, og da var det riktig. Men i
Nille er vi så effektive med våre manuelle plukk at kost/nytte tilsier at vi
ikke skal investere. Nilles varepakke passer ikke til lagerautomatisering, fastslår
Steen.
De bruker
voice på butikkplukk og har kommet seg opp fra 70 til 80 varelinjer pr time, ferdig
pakket og plastet riktig på pall til hver butikk. Dette mener Steen er i
toppsjiktet her til lands. Og fortsatt mener han at de har noe å gå på med
å fin-tune enda mer framover. Til nettbutikk-plukk bruker de PDA.
De vil
ikke klare noe høyere med AutoStore. Hvorfor skal de investere flere hundre
millioner?
Robert Steen
mener at lagerautomasjon passer godt i flere bransjer som sport, elektro og
apotek. Dette er bransjer med små og kostbare enheter, og som passer i kasser. Nille
har derimot et sortiment som både inneholder tunge varer, lette varer og skjøre
varer.
Ved å
velge bort automasjon taler Robert Steen en rekke logistikkonsulenter midt
imot. Han er på linje med Bli Vakker-gründeren Einar Øgrey Brandsdal som har
gitt uttrykk for det samme. Også kosmetikknetthandleren på Sørlandet har landet
på at de er mer tjent med lagerarbeidere og trucker enn lagerautomasjon, etter
å ha regnet på det i flere omganger.
Alt må
med i regnestykket
Robert
Steen er naturlig nok opptatt av kostnader og regner på alt. "MMM" er
mottoet: make more money. Blant annet er Nille svært opptatt av å ha riktig
bemanning i butikk.
– Ja, man
må alltid spare penger. Det nytter ikke å vente til at inntektene skal stige. Vi
setter ikke opp prisene, selv om mange andre gjør det for tiden. Vi kan ikke
bare skyve det over på kundene våre, sier han.
Steen
oppfordrer til å være ærlig når man regner på investeringer. Lagerdriften etter
en eventuell investering i et automatisert lager må holdes opp mot
tradisjonell, manuell plukking, og alle momenter må med.
– Mange
unnlater eksempelvis å ta med i regnestykket den tiden det tar å plukke ut varene
fra emballasjen og legge varene inn i kassene. Det blir feil bare å se på
antall ordrer ut, sier Steen.
I tillegg
kan man ikke dimensjonere et automatisert anlegg for omsetningstoppen gjennom
året, som typisk er desember. Det vil ikke kunne bli lønnsomt.
– Investeringen
er der hele tiden, også når det er lavsesong på lageret. Bemanning kan justeres
i takt med svingningene gjennom året, påpeker Steen
Med
lagerautomasjon blir man også sårbar.
– Hvis IT-systemet
eller strømmen går ned, får man ikke flyttet en eneste vare. En truck går
uansett og man kan bruke alternativ belysning til strømmen kommer tilbake, sier
logistikkdirektøren.
Tilbake
for fullt etter snuoperasjon – men i fjor var stort sikkerhetslager
nødvendig
Nille har
312 butikker. I omstillingen som Kjersti Hobøl iverksatte da hun tiltrådte som
sjef for en kriserammet kjede i 2018 ble en del butikker lagt ned, særlig de
aller minste.
Fortsatt
har de butikker av forskjellig størrelse, men den typiske butikken er 400 m2. Og
det er den størrelsen Nille i størst grad ønsker seg framover, med et godt
befolkningsgrunnlag i nedslagsfeltet.
Etter en
vellykket snuoperasjon, er resultatene nå gode.
Nilles hovedkontor
ligger på Trollåsen, mens det drøyt 20.000 m2 store lageret befinner seg på
Stormåsan i logistikk-clusteret Vestby tre mil lenger sør.
Når
Retailmagasinet er på besøk i midten av januar, er det i en av årets roligste
perioder. En del reoler er nokså tomme etter jula som er definitiv høysesong.
Flere
fastvarer, mindre sesongdrevet
Nille har
ca 7.000 ulike artikler til butikk i løpet av et år. Tallet vil bli lavere
framover, for Nille planlegger å ha en større andel fastvarer, noen med ulike
farger gjennom året etter sesong.
Steen
forteller at de mange lojale kunder.
– Ikke
minst fordi vi har faste gode priser. Hos en del andre handler mange bare når
det er salg.
På
lageret er de 45 fast ansatte. I høysesongene er de 70-80.
Lageret er
delt inn i avdelinger for inngående, varekontroll og vareforsyning. I tillegg
kommer kundeservice, kjørekontor, ordrekontor og support for nettbutikk.
Tidligere
var Nille svært sesongdrevet.
–
Sesonger har vi fortsatt, men nå er 60% av varene faste, særlig kjøkken, konsum
og gave, forteller logistikkdirektør Robert Steen.
Halvparten
av varene sources fra Asia, og resten fra Europa. Noen varer er norskproduserte,
eksempelvis stearinlys.
Nille er
størst i Norge på halloween, men den sesongen er meget kort. Jula og påsken
varer lenger. Allerede i uke 5 kjøres påskemarsipanen ut.
Julevarer
med lang varighet, som nisser, tas tilbake til sentrallageret for å selges
neste år.
Trøblete
fjorår – høye sikkerhetslagre
I fjor
var sourcing vanskelig. Usikker ledetid gjorde det nødvendig å operere med
større sikkerslager. Bufferen på 2–4 uker ved ankomst av nye varer som skal
distribueres ble økt til 8 uker.
Da ble
det svært fullt på lageret. Det ble så fullt at de ble nødt til å bruke noe 3PL
på toppen.
Fyllingsgraden
er nå kommet ned igjen, til 72 prosent, noe Steen mener er det optimale nivået.
– For da
kan vi bruke lageret effektivt. Vi kan vareplassere og plukke i soner. Et helt
fullt lager er umulig å få lønnsomt, sier logistikkdirektøren.
Fraktratene
er på vei ned mot normale nivåer igjen etter å ha vært skyhøye i fjor.
Plassen
på båtene gikk da til dem som betalte mest.
Ratene
fortsetter å falle og fra våren forventes nivåene å ligge under 2019-nivå.
Ledetidene
fra Asia har falt med 14 dager.
Fra
Europa er ledetiden helt annerledes, kun tre dager.
Stabil
bemanning
Den
viktigste erfaringen Robert Steen har med seg fra sine 40 år i logistikk – i Sties,
Ramberg, Kid og Nille – er å se og snakke med menneskene og få til et samspill.
– Det er
viktig å ha med seg alle, særlig i endringsprosesser. Ellers er det fare for å
falle tilbake til gamle vaner. Man må selv være på gulvet. Jeg er ikke redd for
å kjøre truck og plukke varer, og jeg har jobbet som instruktør, sier han.
Bemanningen
på sentrallageret på Stormåsan er stabil. Noen ansatte har vært med siden
starten for 30 år siden, og stadig er det markeringer for ansatte som oppnår 25
års fartstid.
– Vi har
høy kvalitet på våre ansatte, forteller lagersjef Patrik Thuresson.
Steen var
en stund bekymret for det nylig vedtatte forbudet mot innleie av arbeidskraft,
men Nille har løst det med å inngå en avtale med klubben. De vil også tilby ansettelse
til innleid arbeidskraft når det er på sin plass. De holder sykefraværet
gjennom å bry seg om de ansatte.
– De som
har fått plager, kan få enklere oppgaver og redusert arbeidstid. I tillegg
jobber vi bevisst for å bygge eierskapsfølelse til jobben og kollegialt samhold,
sier Steen.
Netthandel
Da Covid
slo til i mars 2020, gjaldt det å få opp netthandel fort. 100 Nille-butikker i
Viken stengte.
Steen
forteller at det ble behov for å få på plass alle rutiner, og det var noe av
det første han tok tak i da han begynte i Nille i januar 2022. Han gikk fra Kid
til Nille i likhet med toppsjefen Kjersti Hobøl.
Samme år
gjorde Nille en ny satsing på nettbutikken sin, selv om netthandel neppe noen
gang vil bli helt sentralt hos kjeden.
– Nettbutikken
er å betrakte som en service og et supplement til kundene. Fysiske butikker er
og forblir kjernen, sier Steen.
Om en
variant av en vare mangler i en butikk, kan den bestilles på nett. For eksempel
med hjemlevering. Noen varer finnes også kun på nett.
IT-systemer
som snakker sammen
Et område
på 900 m2 på lageret dedikeres til netthandel, en økning fra 250 m2 som det har
vært fram til nå. Arealet skal holde til en omsetning opp til 80 MNOK.
Klikk-og-hent
tilbyr Nille e foreløpig ikke. Det er snakk om å ha plass nok i og bemanning
nok i butikkene. Og om leveringsalternativet blir lansert, vil det trolig bli slått
av i høysesonger som desember.
Som ERP
har Nille Business Central. I fjor investerte de i nytt WMS i forbindelse med nysatsingen
på nettbutikken. Fortsatt jobber de med å fjerne barnesykdommer sammen med
leverandøren.
Robert Steen
påpeker at det helt avgjørende at alle IT-systemer snakker sammen.
Prognoseverktøy
hjelper
Nille
bruker AGR som prognoseverktøy.
Tre
ansatte jobber med dette og justerer systemets forslag til volumer. Butikker
kan ha fått ny lokalisering eller størrelse, og da må vareforsyningen naturlig
nok justeres.
–
Prognoseverktøyene gir en god pekepinn og bidrar til god planlegging, sier
Steen.
Særlig er
det greit å bruke prognoseverktøy for fastvarer, for der har de historikk.
Steen
mener at det er viktig å unngå å måtte sjokkselge varer. Det gjelder å riktig
antall varer ut i butikk.
Masterplanen
tar utgangspunkt i estimatene fra siste år av antall varelinjer og ordrer.
Pakkingen skjer i henhold til en masterplan som gir en fast vareflyt.
Unngår
levering på fredager
Gode
prognoser, en god masterplan og god planlegging har gjort det mulig å unngå
levering ut til Nille-butikkene på fredager.
Robert Steen
er meget fornøyd med å ha klart å samle all utkjøring til mandag-torsdag. For da
kan butikkene styles og fremstå på beste måte på de to viktigste salgsdagene:
fredag og lørdag.
Butikkansatte
slipper å stå og pakke ut varer på disse dagene. Betjeningen kan bruke tiden
siden på kundene, og kundene får en bedre opplevelse.
Steen
bekrefter at utlevering kun fire dager presser organisasjonen:
– Det er
bedre å legge økt press på logistikken, slik at butikkene får muligheten til å
tjene mer penger.
PostNord
Nille har
et tett samarbeid med PostNord. Avtalen signerte de i 2018. Steen har selv
erfaring med PostNord siden 2005 fra sin tid i Kid.
Med tracking
i transporten vet man når varene kommer til butikk.
PostNord
står for utkjøring til hver butikk samt hjemlevering for netthandel.
Nille bruker
også jernbane: Til Bergen og Nord-Norge opp til Fauske og via Narvik-banen.
Vurderte
flytting av lageret, men fant gode løsninger og blir værende
En
periode vurderte Nille om de skulle flytte lageret sitt ved utløpet av dagens
leiekontrakt i 2025. Robert Steen var misfornøyd med at det har vært mye luft
på lageret. Høyden har ikke vært godt nok utnyttet.
Men nå
har de signert en 12 års leiekontrakt med Bulk Eiendom og byggeier Storebrand. Sammen
har de funnet bedre løsninger. Blant annet skal det bygges en mezzanin på 1.800
m2 med fem meter takhøyde. Kombinert med bedre utnyttelse også av reolene i
høyden, er Steen fornøyd.
Da Nille
var mer kampanjedrevet, ble større arealer på lageret brukt til bulk-områder.
Dette er det blitt mindre behov for.
I løpet
av året får bygget solcellepark med REC-paneler som skal produsere 120.000 kWh.
LED-belysning vil også redusere strømregningen.
Robert Steen
mener det er fornuftig å gjøre bygningsmessige endringer nå som konjunkturene
roer seg.
Han
forteller videre at de jobber med å redusere plastforbruket, også på lageret.
Plast brukes for å sikre varer i høyden, og med en ny generasjon plast trenger
de ikke lenger å wrappe dobbelt.
I tillegg
vil de gå bort fra europaller og i stedet bruke stabelbare plastpaller laget av
gjenbrukt plast. Robert Steen ser for seg en payback på 3-4 år på den
investeringen.