- Lagersalg ødelegger for oss
– Det er tøft nok å drive butikk om ikke leverandørene skal konkurrere med oss med lagersalg av sesongvarer flere ganger i året, sier Hanna Holmsen som driver klesbutikken Hos Hanna i Karenslyst Allé.
Hun ønsker å ta et oppgjør med det hun oppfatter som uredelig konkurranse fra mange leverandører: - Jeg vet ikke om alle forhandlere er kjent med hvordan en del agenturer driver og konkurrerer med oss, men jeg synes det er verdt å belyse, slik at det kan bli satt en stopper for denne praksisen. Det er tøft nok å drive klesbutikk, om ikke agenturene også skal gjøre livet surt for oss, sier hun.
En tøff tilværelse
– Jeg startet min lille klesbutikk i Karenslyst Allè i oktober 2017. Før den tid hadde jeg snaut tre års fartstid i bransjen som butikksjef for en klesbutikk på Majorstuen. Med en samboer som heiet meg frem, våget jeg imidlertid spranget og åpnet for meg selv.
– Det er en tøff tilværelse, når man er liten og uavhengig de store kjedene. Jeg er da selvfølgelig avhengig av gode og seriøse samarbeidspartnere, for å klare meg. Butikken min har fantastisk beliggenhet, midt på "stripa" på Skøyen. Og man skulle jo tro at det gir mange konkurransefortrinn. Spesielt gunstig og smidig, synes jeg det er å ha mange agenturer rett rundt hjørnet.
Butikk på si
Men etter en tid har jeg oppdaget – mye takket være kunder som informerer meg – at flere agenturer driver stort med butikk på si, i form av lagersalg, flere ganger i året. Kolleksjonssalg er èn ting, selv om det også bør foregå sesongen etter, men når lagersalgene består av inneværende sesongs kolleksjoner til halv pris og enda lavere, sier det seg selv at jeg taper mye omsetning.
– Da jeg oppdaget denne praksisen, begynte jeg å oppsøke de ulike lagersalgene for å se hva som selges. Og det var nokså nedslående, det jeg fant. Som jeg påpekte et sted, er dette helt uhørt og selvfølgelig uakseptabelt. Jeg har sagt opp et par avtaler etter denne oppdagelsen og kommer derfor til å reise ut av Norge i januar for å kjøpe inn for kommende høst.
Var naiv
– I min naivitet, trodde jeg at det var trukket nokså strenge grenser (i hvert fall, etiske grenser) for hva agenturene kan tillate seg og innenfor hvilke områder de kan drive forretning. Illusjonen brast og jeg må dermed finne andre løsninger enn å handle lokalt, sier hun.
(Kilde: Tekstilforum)