Jula har startet med netthandel, og et område av sentrallageret er satt av til formålet.

Innkjøp og logistikk er kjernevirksomhet for Jula

Jula vokser, og da må styringen av logistikken må ligge i forkant. Sentrallageret i Skara er bygget ut i flere etapper og er blant Nordens største. Enda en utvidelse er under planlegging.

Publisert

Med et areal på 150.000 m2 er Julas sentrallager i Skara sentralt i Sverige et av de største lagerbyggene i Norden. Målene er imponerende: 708x192 meter og 12 meter takhøyde. Det er bygget i fire etapper: 2005, 2007, 2011 og 2015. Årsaken er at Jula vokser kontinuerlig. Neste utvidelse av bygget vil sannsynligvis bli i bredden.

Kjeden har sikret seg rom for ytterligere vekst. Om nødvendig kan Jula doble arealet, og de har allerede begynt å planlegge neste byggetrinn. Logistikkdirektør Lennart Karlsson forteller at de kontinuerlig må ligge fire-fem år foran i sin planlegging.

– Vi har måttet ligge i forkant her på sentrallageret for at ikke den hurtige veksten skulle gå ut over varehusene, forteller han til Retailmagasinet.

Julas sentrallager er hele 708 meter lang, og nå planlegges nok en utvidelse. Foto: Jula

Å ha et stort lager er viktig med en årlig vekst på 15-20 prosent. Fleksibilitet betyr da ekstra mye.

Hjørnesteinsbedrift

På det imponerende hovedkontoret og sentrallageret finner man hele 555 ansatte, fordelt 50/50 mellom administrasjon og lager.

Når Retailmagasinet er på besøk, ser vi at Jula og familien Blank betyr mye for byen og regionen. Til og med det største hotellet i Skara heter Jula. De er en betydelig arbeidsgiver i Skaraborg-regionen. I år fyller selskapet 40 år. Det ble etablert av Lars-Göran Blank , og nå er det sønnen Karl-Johan Blank som er eneeier.

Logistikk er kjernevirksomhet

Det er store dimensjoner på Julas sentrallager. Flere titalls Toyota-trucker er kontinuerlig i sving med å plukke varer.

Jula foretar daglig måling av antall vareplukk, og stadig settes nye rekorder. Årlig omløpshastighet for varelageret er fem ganger.

Innkjøp og logistikk er kjernevirksomhet for kjeden. Det gjelder å finne de rette varene som kundene vil ha. Julas innkjøpere reiser mye og deltar på messer, for etterspørselen endrer seg med tiden. Kina er det landet hvor det kommer mest varer fra. Sverige kommer på 2. plass, i hovedsak merkevarer som er blitt stadig viktigere for Jula. Dernest kommer det øvrige Europa.

Jula begynte tidlig å kjøpe varer fra Kina. Karlsson forteller at kvaliteten på varene herfra har økt betydelig med tiden.

Sesongvarer utgjør mye av Julas omsetning, eksempelvis hage, varme, dyr, belysning.

Våren kommer tidligere i Polen enn i Tromsø, noe det må det tas hensyn til.

Ett sentrallager for Norden best

Jula konkluderte med at den beste løsningen for dem var å ha ett sentrallager for Norden. Tyngdepunktanalyser ble brukt i analysen.

– Skara har vist seg å være en gunstig lokalisering. Herfra er det drøyt 30 mil både til Stockholm, Malmö og Oslo. Vi høster store synergieffekter ved å ha ett sentrallager, sier Lennart Karlsson.

Fra Skara kjører lastebilene til hvert sitt varehus. Kun til ett varehus pr tur, tre-fire ganger i uka. Totalt blir det 20.000 transporter hvert år.

Jula har også etablert frakt av containere med godstog fra Göteborg Havn til Falköping sør for Skara. Her har Jula har kjøpt opp areal til en dry port.

I Norge er det ColliCare som er samarbeidspartner på transport, mens det i Sverige og Polen er Schenker. Ved å bruke eksterne selskaper blir det atskillig mer returlast, forteller logistikkdirektøren.

Reolene til det enorme lageret er levert av Constructor.

De flere titalls truckene som farter frem og tilbake er fra Toyota.

To sentrale IT-verktøy

Lennart Karlsson forteller at Jula har to sentrale IT-systemer for styringen av lageret og logistikken. RELEX brukes til replenishment. Jula var en av RELEX' første tunge samarbeidspartnerne til da de utviklet sitt verktøy som har hatt stor vekst internasjonalt de senere årene.

I tillegg benytter Jula et Warehouse Management System (WMS) fra Epix.

– Systemene gir oss intelligent påfylling av varer. Tidligere hadde vi en max/min-tankegang, forklarer Karlsson.

I gang med netthandel

Jula hadde klassisk postordre fram til den ble lagt ned i 2011. Så ble det noen års pause til 2017 da Jula startet opp med netthandel. Ved ikke å ha netthandel var de på linje med andre i bransjen bredt vareutvalg. Lavpris har hengt etter andre bransjer i retail på netthandel. Én forklaring er vareutvalget. Tunge varer egner seg som kjent dårligere enn lette når det gjelder frakt helt fram til sluttkunde.

Netthandelen til Jula håndteres i en egen avdeling på sentrallageret. Varer plukkes og pakkes manuelt. I fjor utgjorde netthandelen tre prosent av omsetningen, men Karlsson forteller at andelen vil vokse.

Lite automatisering

Til tross for dimensjonene og betydelige investeringer er Julas sentrallager i beskjeden grad automatisert. Årsaken ligger i hovedsak i varemiksen. Størrelse og vekt varierer stort, og Jula fører mange tunge varer. Slikt håndterer roboter dårlig.

Men pick by voicebruker Jula.

Lennart Karlsson legger til at de også har reoler som er tilrettelagt for manuell plukking med trucker.

Men en del av det siste tilbygget fra 2015 er halvautomatisert. Herfra går det hele paller videre til varehusene, da typisk storselgerne.

Karlsson forteller at Jula framover vil ta steg mot mer automatisering, men ikke gjennomgripende. Truckførernes vareplukk vil fortsatt dominere.

– Vi investerer tid her på sentrallageret gjøres for å gjøre det enklest mulig for varehusene.

Lagerstyringen skal stemme med salget og varestrømmen ute i varehusene, avslutter han.

Powered by Labrador CMS