Coop Danmark ønsket en bedre teknologi for å kutte lagerbeholdninger på sitt distribusjonssenter samt øke hylletilgjengeligheten.

Nye verktøy for å kutte svinn

Coop Danmark investerer i nye verktøy for å kutte svinn i sine 1200 butikker.

Publisert

Danmarks største dagligvarekjede forventer å spare titalls millioner med bedre styring av forsyningskjeden med RELEX Solutions.

Investeringen i ny teknologi gjøres for å gi kundene enda bedre servicegrad i sine mange butikkhyller og samtidig sørge for at enda færre varer ender i søpla. Coop, som er helt i ledelsen i en global innsats for å kutte svinn, utvider sitt samarbeid med RELEX Solutions ved å ta i bruk deres integrerte forsyningskjedeløsninger, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Ville kutte lagerbeholdning

Coop Danmark driver supermarkedkjedene Fakta, Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Daglig Brugsen som allerede bruker RELEX’ space-planleggingsverktøy, men ønsket en bedre teknologi for å kutte lagerbeholdninger på sitt distribusjonssenter samt øke hylletilgjengeligheten. Oppgraderingen betyr at Coop vil bruke RELEX’ løsninger i hele planleggingsfasen sin ved å optimere forsyningskjeden helt fra DC til alle butikkhyller. – Integrert butikk- og sentrallagerløsning

– Ved å modifisere vår forsyningskjedeplanlegging med RELEX vil vi kunne få produktene til kundene raskere, mer presist og i ferskere stand. I tillegg vil besparelsene vi gjør føre til en økt verdiskaping, sier Claus Byskov, Logistic Director hos Coop.

I dag er ikke Coops innkjøp til sentrallagrene basert på en integrert løsning med POS-data. Resultatet har vært at innkjøp til sentrallagre ikke har vært basert på hva som faktisk blir solgt i butikkene, men på et annet selvstendig system som kjører parallelt. Coop ønsker å balansere innkjøpet så det reelle salget i butikkene vil avspeile innkjøpet til sentrallagrene. Altså en integrert butikk- og sentrallagerløsning. I tillegg til dette ønsker Coop å øke automatiseringsgraden, følge tettere med på prognosenøyaktigheten og innføre en mer databasert allokering og kampanjehåndtering slik at den gjenspeiler den faktiske etterspørselen i den enkelte butikk.

Kunne bevise

– Det sistnevnte er spesielt viktig for selskapet ettersom en stor del av salget er drevet av kampanjer og tilbud. Da Coop skulle bestemme hvilket system som skulle tas i bruk var kun det beste godt nok. Vi undersøkte nærmest hver eneste løsning fra ulike aktører, sier Byskov.

– RELEX kunne bevise at de kunne håndtere vår komplekse løsning og kunne introdusere oss til andre kjeder som allerede brukte løsningen. Vi kunne tidlig se de imponerende resultatene de andre selskapene oppnådde». Videre er RELEX’ kraft og fleksibilitet kritisk for valget. «Coop har en årlig omsetning på over 6 milliarder euro, noe som betyr store volumer og et omfattende produktutvalg. Det forventes at RELEX leverer betydelige gevinster også gjennom sin prosesseringshastighet og sørger for at vi kan tilpasse systemet til alle deler av vår virksomhet - uten å måtte ringe etter hjelp. Ingen annen løsning kunne tilby dette, sier Byskov.

Vil spare titalls millioner

RELEX Solutions, som har vært Europas raskest voksende leverandør av integrerte forsyningskjedeløsninger de siste fem årene, har kunder innen dagligvaresektoren i hele Europa. Kutt på mellom 20 % og 40 % i svinn er svært vanlig. – Allerede under vår første diskusjon med Coop Danmark ble det klart at de ønsket en svært automatisert og integrert løsning som kunne øke deres tjenestenivåer, gi rett lagerbeholdning både på DCs og i butikkene og dessuten redusere svinn», sier Keld Bograd, Sales manager hos RELEX Solutions: – Dette kunne vi levere. Coop Danmark har fått et verktøy utformet etter alle nåværende krav, og vil kunne tilpasse seg raskt og enkelt til deres fremtidige behov. Gjennom samarbeidet med RELEX vil Coop spare titalls millioner.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS