Ny og gammel ledelse. Thomas Axell til venstre, Baldvin Georgsson til høyre. (Foto: Lekia)

Ny toppsjef i Lekia

Lekia-kjeden har siden starten for snart ti år siden hatt en rask utvikling. De er i dag den største kjeden i svensk leketøyshandel, med butikker også i Norge siden i fjor.

Publisert

Antall profilerte butikker har siden starten økt fra 36 til 140 enheter, pluss et femtitalls butikker i et innkjøpssamarbeid. Totalt omsetter Lekia i dag 1,4 milliarder SEK ekskl. moms på våre hovedområder leketøy og babyprodukter. En utvikling som startet med et innkjøpssamarbeid mellom butikkene som i dag omfatter en betydelig egenimport, sentrallager, felles IT-system og et omfattende markedsføringsprogram i både analoge og digitale media. Kjeden driver også siden november 2017 salg over nettet.

Følger en plan

En viktig faktor i kjedens raske vekst har vært Thomas Axell, adm. direktør for Lekia siden starten i 2009, som har vært en drivende faktor og stått bak mange av de initiativ og satsinger har ført Lekia fram til en ledende posisjon innen nordisk leketøyshandel.

Styret og Thomas Axell la for tre år siden en plan som innebærer at Thomas, den 1 januar 2019, på eget ønske, forlater adm.dir posten i Lekia AB. Thomas kommer dog til å bli i Lekia i 2019 og en bit inn i 2020 for å støtte organisasjonen og arbeide med et antall viktige oppgaver og prosjekter.

Fra IKEA

Ny adm. direktør og kjedeleder for Lekia blir f. o. m. 2019-01-01 Baldvin Georgsson. Baldvin er 50 år, opprinnelig fra Island men oppvokst i Skåne, og har en fremgangsrik bakgrunn fra detaljhandelen. I mer enn 25 år var Baldvin ansatt i IKEA, uten tvil Sveriges mest fremgangsrike detaljist gjennom tidene, der han arbeidet med alt fra salg til å være ansvarlig for etablering av varehus rundt omkring i verden. Spesielt kan det løftes frem at Baldvin bl.a. har arbeidet med IKEAs betydelige, men ikke alltid så velkjente franchisevirksomhet, og derfor er på hjemmebane i samspillet mellom et sterkt varemerkekonsept og selveiende entreprenører. De siste 8 årene har Baldvin drevet egen konsulentvirksomhet, med IKEA som stor kunde men også fått innblikk i og erfaring fra mange andre bransjer og bedrifter innen detaljhandelen.

Tøffere konkurranseklima

– I styret er vi veldig fornøyd med å ha knyttet Baldvin Georgsson til Lekia, som vi tror er velskikket til å ta kjeden videre inn i neste fase, sier Magnus Berthling, styreleder i Lekia. – Vi vet alle at konkurranseklimaet i detaljhandelen kommer til å bli enda tøffere fremover, der mange etablerte forutsetninger og spilleregler vil veltes over ende. Vi tror at Baldvin, med sin gedigne og brede bakgrunn fra detaljhandelens forskjellige områder og med sin analytiske kapasitet er riktig person til å lede Lekia mot framtidens mange, vanskelige men spennende utfordringer.

Powered by Labrador CMS