Lasse Eriken, Lexit
Lasse Eriken, daglig leder for Lexit Norge, var fornøyd med deltakelsen på messen.

Lexit viste nyeste teknologi

Lexit arrangerer messe for sine kunder og partnere annethvert år hvor de viser nyeste teknologi for verdikjeden fra produksjonsleddet til retail.

Lexit arrangerer messe for sine kunder og partnere annethvert år. I år viste de fram løsninger på felter som merking, RFID, elektroniske hylleetiketter, stasjonære og mobile kasseløsninger, skannere og håndterminaler, roboter for lager, selvbetjeningskiosker, kundetelling, klikk & hent-skap m.m.

Lexit messe

Lasse Eriksen, sjef for Lexit Norge, forteller at de var fornøyde med deltagelsen, de faglige seminarene og tilstøtende sosiale arrangementer.

Frekvensen annethvert år er valgt for at det skal være flere nyheter som presenteres.

Doblet gjennom to oppkjøp

Også på messen merkes det at Lexit har vokst kraftig de siste årene. Konsernet er oppe i 225 ansatte, hvorav nærmere 100 er i Sverige.

De er blitt blant Nordens største på datafangst, RFID, POS/retail, produktmerking og software-løsninger. Til retail, warehouse og transport leverer Lexit integrerte løsninger, utstyr og produkter innenfor to forretningsområder: datafangst & digitalisering (ca 60% av omsetningen) og industriell koding & merking (ca 40%).

Lexit messe

De siste to årene har Lexit gjort flere oppkjøp og ett salg av virksomhet.

I 2022 ga to store overtakelser Lexit en ledende posisjon på det skandinaviske markedet for merking og digitalisering. De kjøpte sin svenske konkurrent Idnet AB og Markem-Imajes virksomhet i Norge, Sverige og Danmark. Posisjonen i markedet ble ytterligere forsterket gjennom 2023 hvor selskapet kjøpte Informa OY i Finland og Marthinsen Tradiing AS i Norge. Lexit er nå et ledende nordisk konsern.

En transaksjon i motsatt retning skjedde i fjor da Lexit tok exit for sin etikettvirksomhet gjennom salg til svenske Nordvalls Etikett.

Idnet opererer under egen merkevare med base i Sverige og har kompetanse på digitalisering av prosesser for butikk og lager, bl.a. WMS og elektroniske hylleforkanter (ESL). Idnet har levert løsninger og tjenester til retail-kunder i 30 år, og har blant annet H&M, Coop, Ica, Jula og Elkjøp på kundelista.

Markem-Imaje leverer utstyr og løsninger for industriell merking.

Sjur Skjæveland, Lexit
Sjur Skjæveland er konsernsjef i Lexit.

For å hente ut synergier på tvers av landegrensene etablerer Lexit flere 'Centers of Expertise, der de bruker kompetansen på tvers mellom landene.

Alle ledd i verdikjeden

Som resultat av transaksjonene har Lexit-konsernet mer enn doblet sin omsetning: fra 500 MNOK til 1,1 milliard.

– De første 500 millionene tok det 30 år å få, mens de neste 500 mill. tok åtte måneder, sier Eriksen.

– Vi er nå tungt inne i alle ledd i verdikjeden, helt fra produsentleddet til retail, fastslår konsernsjef Sjur Skjæveland overfor Retailmagasinet.

Han forteller at de framover ønsker seg videre vekst, både organisk og gjennom oppkjøp.

– Vi vil vokse videre med de kundene vi har, samt fylle på med enda flere kunder, sier konsernsjefen.

Eies av fond og ansatte

I 2019 kjøpte fondet Scandic Invest en majoritetspost i Lexit. Ca. 30 ansatte, hovedsakelig ledere i Lexit, eier også vesentlige poster.

Lexit messe seminar
Lexit-messe inneholdt faglige seminarer hele dagen.
Petter Lagström, Idnet
Petter Lagström i Idnet fortalte om trender i retail.

Initiativet til satsinger og oppkjøp kommer som regel fra ledelsen i Lexit, ikke styret og eierne.

– Da blir det tryggere, og kjøpene sitter bedre, sier Eriksen.

Han beskriver historien om Lexit som 'litt av en reise for produkter, løsninger og teknologi'.

– Underveis er det kommet til mange flotte mennesker. Vi har lav turnover, noe som viser at de trives. Det har vært morsomt å få være med på dette, sier Lasse Eriksen.

Han setter stor pris på at det er kommet til mange dyktige mennesker i konsernet gjennom vekstperioden.

Lexit messe
Lexit selger en rekke typer selvbetjeningskiosker.

Klikk & hent-skap

Klikk & hent-skap et satsingsområde for Lexit. Eivind Eriksen demonstrerte skap som de leverer til retail. Skapene bygges i moduler, noe som gir mange muligheter.

Eivind Eriksen, Lexit
Eivind Eriksen viste fra klikk&hent-skapene til Lexit.

– Man kan bygge hva som helst og skapene trenger ikke mye infrastruktur, sier Eriksen.

Lexit click & collect adm. verktøy
Administrasjonsvektøyet til Lexit sine click & collect skap.

Kabinettene kjøpes av underleverandør, mens Lexit selv har utviklet softwaren og derfor raskt kan tilpasse den ved behov.

– Vi har kort vei til utviklingsavdelingen, sier Eriksen.

Skapene kan profileres etter kundens ønske med farge, logo, etc.

En web-app er kundefront, mens administrasjonsverktøyet brukes av eieren av skapet.

– Vi vil gjøre kundereisen så smidig som mulig, samtidig som funksjonaliteten er i behold, sier Eriksen.

Oluf Lorentzen er en dagligvareaktør som har investert i skap fra Lexit, med ulike temperatursoner.

Eriksen mener at byggevarehandelen er en bransje som vil komme for fullt. Utleveringsskap er nyttige her siden håndverkere gjerne vil komme utenfor ordinær åpningstid.

Flyplasser viser også interesse.

Elektroniske hylleforkanter med flere funksjoner

David Göransson forteller at elektroniske hylleforkanter har vært på markedet i 30 år, men at det for ca fem år siden skjedde et skifte. Fra da av var det ikke lenger bare fokus på prisinformasjon, men også på at hylleforkanter har mulighet for et kort tilleggsbudskap eller en QR-kode som gir kunden dypere informasjon om produktet.

Varsling fra et lampe-ikon i hjørnet kan benyttes til å forenkle flere butikk-funksjoner: Varepåfylling, vareplukk i forbindelse med netthandel og lagertelling. Lampa på etiketten kan også brukes til å vise ansatte riktig hylle for plassering av vare.

Göransson hevder at investering i ESL er lønnsomme for alle i retail, kanskje med noen svært få unntak.

– ESL har lang levetid og en hyggelig nedbetalingstid. ROI blir god, sier han offensivt.

David Göransson, Idnet
David Göransson i Idnet peker på at elektroniske hylleforkanter har fått flere funksjoner.

Retailere som ikke tar steget, mister muligheten for dynamisk prising.

I tillegg til mer effektiv butikkdrift kommer effekten av at kundene i økende grad forventer moderne ESL i butikker.

På messen viste Lexit fram en rekke varianter av hylleforkanter. Den nyeste typen er større og kan vise innhold i alle farger. Disse er dyrere, men kan typisk være aktuelle i deler av butikken, f. eks. frukt og grønt-avdelingen.

Powered by Labrador CMS