Lietorvet: Størst per kvadratmeter i Telemark
– Her får kundene sitt daglige behov dekket, sier administrerende direktør Haavard Skare i Bratsberg Næringseiendom. Lietorvet i Skien har Telemarks største omsetning per kvadratmeter, og nå investerer de for 60 millioner.
Det lille, men godt besøkte, senteret midt i Skien sentrum har lange tradisjoner med dagligvare og faghandel som spesialiteter og bærebjelker. I fjor kunne de markere 45 år i markedet, og går fremtiden offensivt i møte. Flere av forretningene har vært her stort sett gjennom alle disse årene. Som urmaker Skorve. Og frisøren, selv om denne har byttet navn. Ellers går det i blomster, syn, bokhandel, apotek, gullsmed og liknende.
– Vi har en stabil og god leietakermasse, forsikrer Skare.
Lietorvet ble BREEAM-sertifisert i 2016, men må nå sertifiseres på nytt etter at de nye eierne tok over så sent som i fjor sommer. Omsetningen på 433 millioner i 2017 er han også godt fornøyd med. Det viser stabilitet.
– Vi er lett tilgjengelige og kundene vet at de får det de trenger her.
Kundene er trofaste
– Det mest spesielle med oss er nok at vi har Telemarks største omsetning per kvadratmeter, forteller Haavard Skare. Han er administrerende direktør i Bratsberg Næringseiendom, eiendomsselskapet som nå er majoritetseier Lietorvet. Driftssjef Thomas Hellstrand er den som tar seg av den daglige administrasjon og de daglige gjøremål.
Opp gjennom årene har det vært flere ulike eierkonstellasjoner i Lietorvet, der de rundt 25 butikkene til sammen omsetter for 65.000 kroner per kvadratmeter.
– Vi er spesielt gode på dagligvare, fortsetter Skare.
– I tillegg har vi et vinmonopolutsalg med spesielt godt utvalg, vi har Telemarks største apotek, et regionpostkontor og flere interessante faghandler. Kundene våre er trofaste og vet at her får de dekket sitt daglige behov.
Ikke noen turistattraksjon
Lietorvet er litt for lite til å ha egen senterleder. Derfor leier de markedskoordinator fra Fjuz, som spesialiserer seg på rådgivning og sørger for markedsaktiviteter. I disse dager er senteret i gang med en betydelig oppgradering og ombygging, der det investeres for 60 millioner. I denne prosessen får Meny, Vinmonopolet og Posten større, mer moderne og tidsriktige lokaler, og polet får også et betydelig større vareutvalg.
– I tillegg til gårdeiers investeringer, vil Meny alene bruke 20-25 millioner på oppgraderinger og forbedringer, forteller Skare.
Dette arbeidet starter nå i juni. Derfor må Meny faktisk stenge dørene en periode midt på sommeren, men dette ser de ikke på som et stort problem.
– Vi er uansett ikke noen turistattraksjon, derfor valgte vi å ha stengt nettopp i juli.
Derfor bekymrer man seg heller ikke over at det da vi besøkte senteret var to lokaler som sto tomme. Under ombyggingen vil nemlig noen leietakere midlertidig måtte omplasseres. Som en del av den store utbyggingen planlegges det også 85 boliger på det som i dag er en del av parkeringsplassen. Parkeringshus for retail blir på første plan i boligprosjektet, lett tilgjengelig for kjøpesenterets kunder. Her blir det 100 plasser under tak og 30 under åpen himmel, i tillegg til plasser på eksisterende parkeringstak.
– Totalt sett blir parkeringskapasiteten da svært god, sier Skare.
Fra morgen til kveld
Som et typisk bysenter blir også sikkerheten ekstra viktig for Lietorvet. Her får de også andre «kunder» innom enn de som har satt seg i bilen og kjørt et stykke for nettopp for å gjøre innkjøp.
– Vi er veldig opptatt av at kundene til enhver tid skal føle seg trygge her. Vi får noen ulemper, og disse må håndteres, derfor satser vi mye og bruker en del ressurser på vaktene fra Securitas.
De er på plass i senteret fra morgen til kveld, gjennom hele åpningstiden.
– Det er nok like greit at Thomas Hellstrand slipper å håndtere dette, smiler Haavard Skare.
Synlighet i hverdagen
– Vi er opptatt av synlighet i hverdagen, by på de menneskene som jobber på Lietorvet og den kompetansen de besitter. Dette kommer kundene til gode, sier Tone Merete Nilsen i FJUZ, som står for all markedsføring av senteret.
FJUZ er både senterkoordinator og reklamebyrå for gårdeier/utvikler. De ivaretar strategi, idé og planlegging av alle markedsaktiviteter gjennom året.
– Vi har også den praktiske dialogen med hver enkelt butikk om hvem som deltar på hva. Vi holder infomøter med alle og presenterer de resultater som er oppnådd gjennom kampanjene vi gjennomfører. Vi heier på alle som er initiativrike og som bidrar med gode aktiviteter som støtter oppunder de felleskampanjen vi planlegger og gjennomfører, forteller Nilsen.
FJUZ tar også alle foto og filmer til de ulike kampanjene. Hun fremhever at strategi for innhold og kvalitet på foto og film er viktig for å nå de mål som er satt.
Fått nye kunder
– Vi er opptatt av synlighet i hverdagen. Lietorvet er et lite og praktisk senter hvor man får alt man trenger hver dag. Dette kommuniserer vi på ulike måter tilpasset den enkelte kanals egenskaper. Vi opplever at Lietorvet har fått nye kunder ved at vi har tatt i bruk markedskanaler hvor yngre målgrupper er bedre representert. Vi er opptatt av å by på de menneskene som jobber på Lietorvet og den kompetansen de besitter, noe som kommer kundene til gode.
– Spesielle events som bør nevnes, og hvordan har responsen vært?
– Når vi jobber med idé er vi opptatt av at kampanjene er lokale og oppleves folkelige og tilgjengelige i Lietorvet sitt lokalmiljø. Hva er vel da mer naturlig enn å ha Torvlykke på Lietorvet? Dette er vår salgsaktivitet som i tillegg til at vi «spår» gode priser, kommuniserer små og store hygge- og lykke-arrangementer på senteret. Her gjennomfører vi alt fra spålaging for de små – vi spår jo alle lykke disse dagene – til at barn kan oppleve lykke ved å la jungeldyr ta deg med på en «safari» på Lietorvet. Vi bruker også skoler og lokale organisasjoner for å skape små, hyggelige øyeblikk for alle faste og gode kunder gjennom dans og smakebiter fra teaterforestillinger på senteret.
Klare mål
– Går det mest i digital markedsføring og reklame, eller brukes fortsatt en del papir?
– Vi i FJUZ bruker både lokalavis, senteravis og bannere/boards på senteret, men det er kun til de største kampanjene. I de digitale kanalene som Facebook, Instagram og egen hjemmeside er vi tilstede hele tiden. I hverdagen til alle kundene. På mobilen, som de fleste sjekker mange, mange ganger hver dag.
– Vi har også laget en strategi for Facebook og Instagram for Lietorvet. Der har vi klare mål for synlighet, vekst og engasjement. Vi har også gjennomført kurs for alle butikkene og spisestedene, slik at de skal lykkes bedre med sine sosiale kanaler. Dette er jo et samspill – hvor vi spiller hverandre gode og gir senteret større synlighet gjennom å kommentere, dele og heie på hverandre.
– Hva med kundeklubb?
– Vi har foreløpig ikke prioritert kundeklubb, men heller satset på mye digital synlighet gjennom sosiale medier. Organisk og betalt, sier Tone Merete Nilsen.