Vitenskapsbasert undertøy fra Lindex – holder mensen trygt i trusa.Foto: Lindex, fotomontasje Retailmagasinet.
Lindex lanserte innovativ menstruse – jobber på lag med vitenskapen
Lindex lanserte i 2022 Female Engineering, som er kjedens innovative femtec merke. Det første produktet som ble lansert er en menstruse. Med denne lanseringen kvalifiserer Lindex seg til finaleplass i kåringen av Årets Innovative Idé.
Female Engineering-produkter er basert på flere år med
forskning og utviklingsarbeid av undertøyseksperter i Lindex, sammen med
forskere, tekstilprodusenter og innovatører innen produkter og materialer. Et
utvalg av Female Engineering-produkter ble lansert i fjor sommer.
– Vi synes det er veldig stas, og vi er stolte av at vi er
en av tre finalister til Årets innovative idé. Vi vet ikke hva de andre
finalistene er nominert for, men håper selvfølgelig på seier for vårt nye
innovative femtech merke, Female Engineering, sier Nina Haugen, Sales and Marketing Manager,
hos Lindex.
Kriteriene
Årets Innovative Idé er en pris som fremmer nytenkning og
skal gis til et kjøpesenter, kjøpesenterkjede, butikk-, serverings- eller
servicekjede som har implementert et konsept eller gjennomført en idé som går
utover det tradisjonelle for å skape merverdi for besøkende, ansatte, kjede
og/eller senter. Prisen skal deles ut på årets Kjøpesenterkonferanse i midten
av mars.
Menstruser
– Dette førsteklasses, vitenskapsbaserte undertøyet er laget
for å holde mensen trygt i trusa. Bruk den i opptil 10 timer: skyll den, vask
den og bruk den igjen og igjen, sier Haugen. – Det er vitenskap, punktum.
Lindex’ menstruser skal absorbere menstruasjonsblod,
forhindre lekkasjer, motvirke lukt og transportere bort fuktighet. Dette
muliggjøres ved hjelp av Engineered Leak Tech™ – en patentert trelagsteknologi
med innebygd beskyttelse plassert i kilen på trusa, lover Lindex.
– Å skape bærekraftig vekst og videreutvikle tilbudet vårt,
med kundens behov i fokus, er sentrale deler av reisen vår fremover. I løpet av
det siste året har vi kommet oss inn i femtech-markedet og lansert det nye
merket Female Engineering og våre første femtech-produkter, sier CEO, Susanne
Ehnbåge i en pressemelding.
Vitenskap og utvikling gir kvinner en bedre hverdag
Female Engineering® er et merke utviklet av Lindex sine
undertøyseksperter sammen med forskere og materielle pionérer. De ønsker å gjøre
hverdagen bedre for kvinner ved å finne løsninger på reelle behov. Ved hjelp av
vitenskap og utvikling har de kommet fram til innovative løsninger for å oppnå
dette. Med det nye undertøyet ønsker de å bidra til at kvinner lettere kan
gjøre hva de vil og bevege seg som de vil.
Positive tilbakemeldinger
Flere og flere av kundene som kommer innom butikkene, er
mødre som ønsker å kjøpe trusene til sine døtre. De synes det er et supert
produkt til de unge, som vil ha det enkelt og kanskje synes det er litt flaut med
mensen ennå. Med tenåringsmodellen kan de unge føle seg komfortable og slippe å
bruke bind, og synes det er greit å gå på skolen uten å være flaue.
Damene kjøper gjerne én til seg selv også for å teste ut.
Ellers er det flere som ønsker trusene til trening og soving – kundene liker at
trusen sitter godt og at man ikke trenger å være redd for lekkasje.
– Mange lurer først på hva dette produktet er, men når vi
forklarer blir de veldig fascinert, sier ansatte i svenske Lindexbutikker. – Er
dette sant? Genialt om det virker! Hvorfor har vi ikke hørt om dette tidligere?
er kommentarer som også ofte kan høres.
Mange kunder kjøper først én og kommer tilbake og kjøper
flere.
Innovative produkter
For litt over et år siden investerte Lindex i
femtech-industrien. Dette var da et helt nytt marked for selskapet, og merket Female
Engineering ble lansert. Dette er et nytt merke som tilbyr innovative produkter
som er utviklet for å forbedre kvinners velvære gjennom ulike livsstadier.
Investeringen er en del av selskapets innsats for å skape nye forretnings- og
vekstmuligheter basert på Lindex’ unike undertøyskompetanse. Som et ytterligere
steg i investeringen, har Lindex investert og kjøpt en majoritetsandel i
oppstartsselskapet Spacerpad og dets patentsøkte innovasjon innen
menstruasjonsbeskyttelse.
– Female Engineering er virkelig banebrytende – de
innovative og bærekraftige produktene med patentert teknologi fokuserer på å
møte kvinners behov gjennom livsfaser og utfordringer som menstruasjon,
graviditet, barseltid, amming, overgangsalder og inkontinens. Disse behovene
har ikke blitt møtt på denne måten før. Lanseringen er begynnelsen på en
interessant reise som vil fortsette å utvikles i samarbeid med kundene våre,
sier Ehnbåge.
Resultatene i kjeden som helhet er sterke
Siste uka i februar presenterte Lindex årsrapporten for
fjerde kvartal og året 2022 og kan vise til sitt høyeste årsresultat noensinne.
I løpet av året økte salget med 14,1 prosent og overstiger nå 7 milliarder SEK.
Lindex økte lønnsomheten i alle markeder og på alle forretningsområder i løpet
av året. Dette til tross for at 2022 var et vanskelig år på mange måter med
utfordringer som økte kjøps- og fraktpriser, historisk høy pris på den
amerikanske dollaren samt inflasjon.
Undertøysalget øker mest
– Vi øker salget i alle markeder og forretningsområder.
Undertøy øker mest med en vekst på 20 prosent i løpet av året. Vi har sterke
digitale salgstall, samtidig som vi fortsetter med en fin vekst i de fysiske
butikkene våre, noe som er flott å se. I løpet av året har vi fått over 1
millioner nye kunder, og vi har nå totalt over 5,7 millioner registrerte
kunder, som er et godt bevis på at Lindex er en sterk merkevare. Dette gir oss
en fantastisk mulighet til å fortsette å utdype kundekunnskapen vår og
videreutvikle tilbudet vårt basert på innsikt og behovene til kundene våre,
sier Susanne Ehnbåge.