Corona dro ned for Lindex, men netthandelen doblet seg
Lindex’ driftsresultat for andre kvartal var på 167 millioner svenske kroner (197 millioner svenske kroner i 2019). Nedgangen skyldes redusert omsetning i andre kvartal, da butikkene i størstedelen av moteselskapets markeder måtte stenge.
– Det har vært en kontinuerlig utfordrende periode med stengte butikker i de fleste av våre 18 markeder i løpet av våren. Rask implementering og effektive kostnadsbesparende handlinger samt sterk digital vekst gjorde det imidlertid mulig for oss å redusere påvirkningen. Vi rapporterer et resultat for andre kvartal som ser bra ut sammenlignet med fjorårets svært sterke resultat, spesielt i lys av dagens situasjon, sier konsernsjef Susanne Ehnbåge.
Lindex' totale omsetning i lokal valuta i juni nådde samme nivå som året før, men ble redusert med 2 prosent i svenske kroner. Omsetningen i april og mai falt med 28 prosent i lokal valuta og med 30 prosent i svenske kroner, som førte til en omsetningsreduksjon i andre kvartal på 18 prosent i lokal valuta og 20 prosent i svenske kroner.
Moteselskapet fortsatte den sterke veksten på nett, med en økning på 102 prosent i andre kvartal. Lindex' andel av den totale omsetningen på nett var 16,2 prosent i løpet av kvartalet, sammenlignet med 6,6 prosent i samme periode året før.
Lindex viser en bedre omsetningsvekst enn markedet i løpet av første halvår for alle nordiske markeder.
– For å støtte den sterke veksten på nett og endringene i kundeatferd har vi vært fleksible og omstilt virksomheten vår raskt. I løpet av kvartalet har e-handel doblet seg og til og med tredoblet seg i mange av markedene våre. Det er også gledelig å se at de fysiske butikkene begynner å ta seg opp igjen, med omsetningen i juni på samme nivå som året før, til tross for at vi hadde stengte butikker i noen av markedene våre. For å posisjonere oss og holde oss godt i gang fremover fortsetter vi å utvikle det sterke tilbudet vårt til kunder, samtidig som vi jobber videre med strategiske investeringer innen digital utvikling, salgskanalene våre og bærekraft, sier Susanne Ehnbåge.
Flere retailnotiser
-
Koffeinfri Coca-Cola for første gang i Norge
-
Første hjemmetest for Covid-19 er her
-
Flere optimister enn pessimister for fjerde måned på rad
-
Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
-
Canada Goose dropper pels
-
TRN vant kontrakt med Avinor
-
Q-Meieriene rekrutterer via kartongene
-
SOS barnebyer vil tette det digitale gapet med Elkjøp
-
Etterforskningssaken mot Orkla, Mondelez og Norgesgruppen avsluttet
-
Bergans inviterer til klima-kampanje
-
Elkjøp på Gardermoen
-
Grilstad kjøper Holmens
-
Sukkerfri verdensrekord
-
Åpnet nytt resirkuleringsanlegg for plastflasker
-
Pantetrøbbel gav milliongevinst
-
Overraskende få konkurser
-
St1 ilagt gebyr for overtredelse av opplysningsplikten
-
Skistjerne blir Bergans-ambassadør
-
Element Logic utvider til Finland
-
Reiser «progresjonsflagget» under Pride