Først i Norge med liveshopping
– Liveshopping kommer. Vi kan like gjerne være først med å ta det i bruk, sier Marius Steiro i Sortland og Toni Gjessing i Hadsel Næringsforening.
Det skriver de to foreningene i en pressemelding: Det svenske nettstedet Breakit anslår at liveshopping omsatte for forbløffende 630 milliarder kroner i Kina i fjor. Det er ni prosent av den totale netthandelen i landet.
Koronakrisen har ført til at mange butikker har merket kraftig nedgang i omsetning, og flere har redusert åpningstidene eller stengt helt i perioder. Nå lanserer næringsforeningene med støtte av Sortland og Hadsel Kommune, Samfunnsløftet, Trollfjord og Vesterålskraft Bredbånd konseptet “Heimhandla”. Konseptet er utviklet av Deadline.
– Heimhandla handler om to ting: Handle hjemmefra, og handle fra butikkene hjemme, altså lokalt, forklarer Toni Gjessing i Hadsel næringsforening.
Enklere å velge lokalt
Konseptet vil i første omgang gjelde butikker fra Sortland og Hadsel. Gjennom LIVE-sendinger på Facebook vil kundene kunne orientere seg og handle de varene de kanskje ikke har fått handlet inn i denne tiden.
– Det er ingen tilfeldighet at konseptet lanseres i denne tiden når flere av butikkene opplever nedgang. Det kommer ei tid etter dette, vi vil fortsatt være avhengig av å tiltrekke oss kompetanse. Da må vi ha et levende samfunn, og det betyr levende butikker sier Ivan Josefsen, markedssjef i Vesterålskraft Bredbånd.
Med liveshopping kan kundene komme i kontakt med butikkene og samtidig få personlig service.
– Detaljhandel handler mye om å snu seg fort etter kundenes kjøpsmønstre. Vi tror at de fleste ønsker å handle lokalt og i butikk både på grunn av veiledning og samfunnsansvar. Heimhandla er en måte å sy dette sammen på, slår Marius Steiro i Sortland Næringsforening fast.
Originalt tverrkommunalt samarbeid
Det er første gang Sortland Næringsforening og Hadsel Næringsforening samarbeider på et så konkret konsept, det gjorde det enklere for Samfunnsløftet å bidra:
– Det gir verdi for mange, både innbyggere og lokalt næringsliv. Samtidig liker vi at det er et spleiselag her på tvers av kommunegrenser. Jeg tror konseptet blir viktig i tiden vi er inne i nå, hvor vi må holde avstand. Men Heimhandla vil være bærekraftig også etter korona. Jeg er glad vi kan være med å bidra til å løfte lokal handel inn i fremtiden med liveshopping, sier Bernt Ola Nilsen, banksjef i Sparebank1 Nord-Norge, avdeling Vesterålen.
Konkurransen er internasjonal
Vesterålskraft Bredbånd og Trollfjord deltar også i det originale samarbeidet:
– Å samarbeide lokalt ser vi som helt naturlig, sier Marthe Hov Jacobsen, markedssjef i Trollfjord.
Konkurransen er ikke lengre lokal, men internasjonal mener hun:
– Derfor trenger vi noe som bare er vårt. Noe Amazon ikke kan kopiere, derfor trenger vi Heimhandla, sier hun entusiastisk.