Enormt potensial for europeiske selskaper i Kina
E-handelen i Kina vokser raskt, noe som bidrar til å fremskynde utviklingen av logistikk- og leveringstjenestene i landet.
Tekst: Consignor
Den kinesiske professoren Dianjun Fang har gitt en oppdatering på logistikk- og leveringsbransjen i Kina, og fortalt om mulighetene dette gir for europeiske selskaper som ønsker å etablere seg der.
Utviklingen av effektiv logistikk og levering klarer ikke å holde tritt med den raskt voksende e-handelen i landet. Dette skaper et enormt potensial for europeiske selskaper som spesialiserer seg i effektive og automatiske logistikkprosesser, ifølge professor Dianjun Fang, som presenterte mulighetene for virksomhet i Kina på Nordic Delivery Conference 2016.
– Logistikken i Kina ligger på et svært lavt nivå sammenlignet med Tyskland, som er ett av de ledende landene i verden på logistikk. Dette til tross for at Kina har en god infrastruktur, mange sjåfører og kjøretøyer, og en regjering som bidrar til å finansiere mange moderne logistikkanlegg. Problemet er mangelen på IT-systemer som kan koordinere logistikk og frakt, både på lagrene og blant transportselskapene, i tillegg til dårlig samarbeid mellom de forskjellige logistikk- og fraktselskapene. Til sammen fører dette til at logistikken i Kina er dyr og ineffektiv. For eksempel går lastebilene i Kina ofte halvtomme, og hvis et kinesisk lager har et IT-system, støtter det sjelden prosessene som utføres der, sier professor Dianjun Fang, som er ekspert på logistikk og leveringskjeder.
Dette representerer et enormt potensial i Kina for europeiske selskaper som spesialiserer seg på effektivisering av lagerprosesser, logistikk og frakt. Kinesernes åpne innstilling til ny kunnskap og teknologi bidrar til å forsterke dette potensialet, men det finnes også utfordringer med å etablere seg på det kinesiske markedet.
Kulturen og forretningsprosedyrene er annerledes i Kina
Selv om kineserne er åpne for nye metoder og teknologier, er det viktig for europeiske selskaper å forstå kinesisk kultur og kinesiske forretningsprosedyrer.
– Kineserne er ikke gode på planlegging og prosesstenkning, men er mer opptatt av å eie den nyeste eller best markedsførte teknologien. Det er derfor viktig for det europeiske selskapet å overbevise den kinesiske samarbeidspartneren om viktigheten av at de analyserer prosessene sine før de velger hvilken teknologi de skal bruke på lagrene sine og i logistikk- og leveringsprosessene, forklarer Dianjun Fang.
De fleste kinesere er hardtarbeidende og ivrige på å lære nye ting. Derfor er det en fordel om de europeiske selskapene kan tilby utdanning og opplæring i Kina. Selskapene vil imidlertid ha mest igjen for å etablere en avdeling i Kina med lokale ansatte.
– Kulturen og forretningsprosedyrene er helt annerledes i Kina, så det er nesten umulig å drive virksomhet i landet uten personlige, kinesiske kontakter i bransjen. Derfor mener jeg at europeiske selskaper vil få større markedsandeler ved å etablere lokale avdelinger i Kina, konkluderer Dianjun Fang.
Dianjun Fang er professor ved Tongji University i Shanghai og Kinas hovedrepresentant innen logistikk ved det tyske Fraunhofer-instituttet.
Dianjun Fang har forsket, undervist og konsultert innen logistikk og administrasjon av leveringskjeder i over 30 år.
Kina har ca. 30 millioner sjåfører og 20 millioner lastebiler.
Kinesiske lastebiler har plass til opptil 20 kjøretøyer, sammenlignet med europeiske lastebiler som kun har plass til 8–10 kjøretøyer.
Kina bruker to pallesystemer, noe som skaper problemer fordi de har forskjellige størrelser, nemlig europapaller på 1 x 1,2 m og japanske paller på 1,1 x 1,1 m.
Dianjun Fang ga en kort presentasjon om Kina og landets potensial for europeiske logistikkselskaper på Nordic Delivery Conference 2016 i København.
Nordic Delivery Conference er årets mest inspirerende event innen e-handel, transport, logistikk og distribusjon. Les mer om konferansen.