MINI-MATBUTIKK: Her står operasjonssjef i Kolonial.no Jon Kåre Stene foran den selvkjørende bilen, EZ10, som skal bygges om til et selvkjørende hentepunkt. Foto: Kolonial.no

Verdens første selvkjørende matbutikk

Akkurat når det passer kunden skal hen få maten levert på døren – av en varebil uten hverken sjåfør eller ratt. Ekspresslevering ved hjelp av droner står også på høstmenyen til Norges største matbutikk på nett, Kolonial.no.

Publisert


– Målet vårt er å utnytte teknologien maksimalt for å gi kundene en enda bedre handleopplevelse til enda lavere pris. Det er så langt vi vet første gangen det blir gjennomført forsøk med en selvkjørende «matbutikk», sier operasjonssjef i Kolonial.no, Jon Kåre Stene.

Kolonial.no har det siste året hatt en vekst på over 1000 prosent i salget av dagligvarer på nett. Avhengig av bosted kan du velge å få maten levert på døren mot et lite tillegg i prisen, alternativt hente matvarene selv ved sentrale hentepunkt.

Det er den sistnevnte gruppen som nå også får mulighet til levering på døren ved hjelp av et selvkjørende hentepunkt.

– Vi bytter ut containeren på hentepunktet med en el-buss som kjører på bestilling. Denne bygger vi om til et selvkjørende hentepunkt med hylleløsninger til kundens matvarer. Kunden kan selv via nettet si fra til det selvkjørende hentepunktet når det passer deg at hentepunktet stopper foran din dør. Dette blir en svært fleksibel løsning for dem som handler hos oss, det blir kostnadsbesparende og det er bra for miljøet, fortsetter Stene.

Går som buss flere steder i verden

El-bussen fra Easymile, EZ10, som skal brukes i forsøket, går i dag blant annet som turistbuss havneområdet i Singapore og som vanlig kollektivtransport i den finske hovedstaden Helsinki.

Dette er bare noen av de mange prosjektene bussen blir brukt i verden over.

For å finne frem benytter den fire meter lange busse en avansert form for GPS (DGPS) kameraer og et lysbasert «radarsystem» Lidar. Det betyr at den først «pugger» veien den skal kjøre, og deretter stopper og starter avhengige av hva slags kommandoer den får eller hvilke plutselige hindringer som oppstår i den planlagte kjørebanen.

Vanlig fart ligger på i overkant av 20 km/t

Forsøket Kolonial.no skal gjøre er det første skrittet i en plan for å se på hvordan miljøvennlige elektriske løsninger både kan lønne seg for miljøet, for kunden og for bedriften. De har tro på at de såkalte selvkjørende hentepunktene kan være en realitet i løpet av tre til fem år.

Men det stopper ikke der

– Vår langsiktige visjon er å kunne ha et selvkjørende hentepunkt som går fra våre lager/terminaler og så nærme som mulig hjem til våre kunder. Slike hentepunkter vil kunne tilby full fleksibilitet i hentetidspunkt for kunden kombinert med hjemleveringens bekvemmelighet. Dette er også svært kostnadseffektivt og du har et stort mulighetsrom for både utkjøring og retur av varer, sier Jon Kåre Stene.

Kolonial.no har allerede vunnet en rekke pristester blant nettmatbutikkene. I tillegg til at matlevering med elektriske kjøretøy har positive miljøeffekter vil det også gjøre matkjøp på nett enda billigere enn det er i dag. Allerede nå garanterer Kolonial.no at de skal være like billige som lavpriskjeden Rema 1000 på bestselgerne i alle kategorier.

Matlevering med drone

Dronelevering av matvarer er en annen løsning selskapet skal se nærmere på. Kjeder som Dominos Pizza og Amazon har allerede tatt i bruk teknologien i testprogrammer. Også fraktgiganter som DHL og UPS jobber med ekspressleveringsprosjekter foretatt av droner.

– Det er nærmere virkeligheten enn det umiddelbart høres ut som. Dronen kan brukes til ekspressleveringer kundene er villige til å betale litt ekstra for. Det er allerede mange og tunge aktører som jobber med det, og vi i Norge må også henge med. Det bidrar til innovasjon og utvikling i de mange knallgode norske miljøene som finnes på disse feltene, mener operasjonssjefen.

Han medgir at før førerløse hentepunkt og ekspresslevering av matvarer blir en realitet må det gjøres noe med lovene som regulerer trafikken på veiene og i luften.

­– Vi har fått positive signaler fra myndighetene på at dette kan skje fort. Da skal vi stå klare! Kolonial.no skal utfordre og tenke på nye måter slik at kundene får den servicen de fortjener, sier operasjonssjefen i Norges største matbutikk på nett Jon Kåre Stene.

(Pressemedling)

Om kolonial.no

Kolonial.no er Norges største matbutikk på nett. Kolonial.no tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter, enten levert hjem eller til hentepunkt. I samarbeid med REMA 1000 holdes prisene lave, og gjennom partnere som Strøm-Larsen og Godt Brød, tilbyr vi et spennende, lokalt utvalg.

Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Kolonial.no det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.

 

Fakta om EZ10

Produsent Ligier

Pris (som buss): 200.000 euro-220.000 euro (1.800.000 - 2.000.000 norske kroner)

Marsjfart: 20 km/t

Toppfart: 40 km/t

Driftstid: Opptil 14 timer av gangen

Batteri: Litium-ion

Lengde: 3,928m

Bredde: 1,986m

Høyde; 2,75 meter

Nyttelast: 1700 kilo

Kapasitet (som buss): 12 personer (seks sittende og seks stående)

 

  

# Brukerprogrammer

EZ10 kan settes i tre forskjellige modus, avhengig av hva den skal brukes til. Det kan settes i «metro» modus. Da følger den en timeplan og stopper på forhåndsbestemte holdeplasser. Den kan fungere i «buss-modus.» Da kjører den en forhåndsbestemt rute men stopper bare om om den blir bedt om det. Det siste moduset er «taxi.»  Du kaller den opp som en taxi på et avtalt sted til en avtalt tid via en app.

For mer fakta omEZ10, bilder/ video og informasjon se: www.easymile.com

 

# Samarbeidspartnerne

Konsulentselskapet Acando har tatt initiativ til å få bussen til Norge. De jobber med digitale transformasjoner i privat og offentlig virksomhet. Bertel O. Steen har importert bussen til landet og står bak logistikken.

Powered by Labrador CMS