Stormberg bruker til sammen fire IT-systemer fra ordremottak til transport til butikk eller kunde.
Stormberg bruker til sammen fire IT-systemer fra ordremottak til transport til butikk eller kunde.

Full kontroll på vareflyten, har kapasitet til vekst

Stormberg besluttet for noen år siden å satse på egne butikker og netthandel, og er i dag glade for det. Turtøyprodusenten har god kontroll på vareflyten og har lagerkapasitet til vekst.

Publisert

Jens Christian Iglebæk har 16 års fartstid i Stormberg og har følgelig vært med på det meste av selskapets reise. I begynnelsen var omsetningen på noen få millioner kroner, og de leide små og lite hensiktsmessige lagerlokaler. Plukk skjedde helt manuelt fra reolene.

Jens Christian Iglebæk er daglig leder i Leketoy Stormberg Inter AS som er selskapet hvor sports- og turtøyprodusenten Stormberg har all drift, design og produktutvikling.
Jens Christian Iglebæk er daglig leder i Leketoy Stormberg Inter AS som er selskapet hvor sports- og turtøyprodusenten Stormberg har all drift, design og produktutvikling.

Men det var hyggelig omsetningsvekst hvert år, og følgelig fikk de behov for mer plass og bedre styring. I 2006 flyttet Stormberg til større og bedre lokaler i Sørlandsparken utenfor Kristiansand med full takhøyde.

– Da fikk vi merkede reoler med lokasjoner og tok i bruk PDA for plukking av ordrer og vareflytting i sanntid, forteller Iglebæk.

Tidlig ute med fullautomatisert lager

I 2008 åpnet Stormberg sin første egeneide butikk, og ikke lenge etterpå startet de også med netthandel. Netthandelen medførte sterk økning i antall plukk.

Med en omsetningsvekst på rundt 30 prosent hvert år ble det behov for mer lagerplass og plukkapasitet. De gikk over til to skift på lageret, og i 2012 begynte de å vurdere AutoStore.

– Vi ble begeistret for AutoStore og konkluderte med at det var riktig løsning for oss. Det tok bare åtte måneder fra beslutning til vi var i drift, sier Iglebæk.

Stormberg var blant de første i Norge til å ta i bruk AutoStore. Å få et fullautomatisert lager var en betydelig investering, men det meste ble tatt over driften siden resultatene var gode.

To år senere, i 2014, ble kapasiteten til anlegget tredoblet til 48 roboter og tolv plukkstasjoner.

– Da var anlegget dimensjonert for en omsetning på opp mot en milliard kroner. Vi klarer nå fint topper som Black Week og julesalget og har fortsatt endel å gå på, sier Iglebæk.

Han forteller at AutoStore også utvikler seg. Softwaren er blitt bedre. og systemet klarer flere plukk pr robot. Andre generasjons roboter er kommet, og det er blitt bedre plukkstasjoner.

I antall ordrer dominerer netthandelen. Men i volum er det transport ut til de nærmere 40 egeneide butikkene som veier tyngst. Butikkene får varepåfyll hver dag.

De viktigste KPI-ene som Stormberg følger med på i lagerstyringen er de klassiske: Omløpshastighet, produktivitet og returandel.

Flere IT-løsninger

Stormberg har Navision som ERP-løsning, levert av Cornator, og fire add-on moduler fra ulike leverandører:

- TRIMIT for utvikling og design

- WMS fra Consafe Logistics

- EWMS fra Element Logistics, forhandleren av AutoStore

- Transportmodul fra Consignor

Alle fire systemene brukes i håndteringene av ordrer. Iglebæk bekrefter at det krevde litt ressurser i integreringsfasen mot ERP-systemet, men at det har vært stabilt og robust siden.

Som netthandelsplattform bruker de Magento levert av Visma.

Stormberg var blant de første i Norge til å ta i bruk Autostore.
Stormberg var blant de første i Norge til å ta i bruk Autostore.

Optimalisert drift

Jens Christian Iglebæk mener at Stormberg har full oversikt over vareflyten og er på vei til å oppnå unified commerce.

Hver butikk er en avdeling i ERP-systemet, og alt ligger i ett system.

– Når varer sendes til butikk, flyttes de i systemet fra hovedlageret til butikkens lager, forklarer han.

Fortsatt sendes alle varer kjøpt på nett fra sentrallageret, men de starter før sommeren en test med utsendelse fra butikkene.

I sum føler Iglebæk at driften i Stormberg er optimalisert, selv om virussituasjonen har satt også dem noe tilbake.

– Man må følge med hele tiden og være på hugget, fastslår han.

Lojalitetetsprogram i år

Stormberg jobber også med å få lojalitetsprogram fra Emarsys på lufta i løpet av inneværende år.

– Vi ønsker å treffe kunden enda bedre og vil gjennom Emarsys kunne tilby bedre løsninger for å møte den enkeltes behov. Vi ønsker i løpet av året å tilby kundene våre mer eksklusive kundefordeler, mulighet til å tjene opp bonuspoeng og ikke minst legge til rette for mer involvering av kundene slik at vi treffer best mulig på deres ønsker og behov. Det er også ønskelig at butikkansatte raskt kan få opp hele kjøpshistorikken på kunden, forteller han.

Stormberg ønsker å behandle kunden som én og samme kunde uavhengig av hvilke butikker kunden har kjøpt produktene i.

Egne butikker et smart trekk

Framover regner Iglebæk med at netthandelen vil vokse videre. Han forteller at Stormberg har et klart ønske om å være en omnichannel, som er tilgjengelige for kunden uansett hvor de er. Samspillet mellom nett og fysiske butikker er hele tiden i fokus for turtøyprodusenten, og han mener mulighetsrommet for gode sømløse Kundeopplevelser og samspill mellom nett og fysiske møter i butikk bare blir større.

Stormberg har også nettbutikk i Sverige og Finland. Tidligere hadde Stormberg også flere fysiske butikker i Sverige, men har nå bare én igjen: på grensen på Nordby.

Omsetningen av Stormberg-produkter gjennom eksterne kjeder og forhandlere er nå beskjeden.

– Den beslutningen er vi glade for at vi tok. Hvis ikke, hadde vi nok tapt penger nå, konstaterer Iglebæk.

Marginene ville da ha vært tynnere, og de ville hatt store utestående fordringer mot en sportsbransje som har slitt kraftig med tallrike konkurser de siste årene.