#handlelokalt skaper nytt handlemønster
Foreningen for de fleste forretningsdrivende i Tromsø sentrum kastet seg rundt da koronapandemien traff. Resultatet ble en kampanje for å handle lokalt som har overtruffet alle forventninger og trolig innleder et nytt varig handlemønster.
Tekst: Odd Henrik Vanebo
– Vi satte oss umiddelbart ned, da pandemien traff oss, for å tenke ut og sette ut i livet en slagplan. Det resulterte i kampanjen #handlelokalt. Butikkene som mistet kundene sine som var tvunget til å sitte hjemme, kunne kommunisere med dem via Facebook og Instagram. Responsen var overveldende, forteller daglig leder Shilan Ghadani i Tromsø Sentrum AS til Retailmagasinet.
Hjemkjøring viktig
Viktige samarbeidspartnere skal ha en god el av æren for at konseptet ble så vellykket som det.
– Tilbudet om hjemkjøring ble nøkkelen. Vi inngikk en avtale med Trobud, som gjorde at de fikk varene levert på døra mens de selv satt mer eller mindre innestengt. Det ble en komfortabel løsning, som jeg er sikker på vil overleve også koronapandemien. Hver butikk kommuniserte med kundene sine via #handlelokalt på Facebook eller Instagram.
Original logo på 74 vinduer
Shilan føyer til:
– Ute i sentrum ble dessuten konseptet til de grader lagt merke til. En veldig dyktig billedkunstner jeg kjenner, Kristian Gundersen, tilbød seg å male #handlelokalt-logoen på butikkvinduene. Et tilbud fram til i dag 74 forretningsdrivende har benyttet seg av. Snakk om suksess!
– Hvis jeg skal summere opp, er det resonnementet vårt som har vunnet gjennomslag: Ved å sette pengene inn lokalt i en sirkulær økonomi, skaper de arbeidsplasser for naboene sine. Alternativet ville være tomme lokaler som uttrykk for tapte arbeidsplasser.
Finner alt de trenger i Tromsø
– Kundene har oppdaget at alt de trenger, finner de i Tromsø sentrum. Det gjelder bare å bruke disse butikkene, fremholder Shilan Ghadani.