Ole Anders Olsen: – Ved å handle i den lokale butikken skapes en mulitiplikatoreffekt som er en betingelse for å beholde levende lokalsamfunn.

- Varig endret forbruksmønster, støtt den lokale handelen

– Korona vil for alltid endre forbruksmønsteret. Derfor er det lokale næringsliv avhengige av at det kjøpes varer i butikkene i nærområdet. Det at det finnes lokale handelssentrum med sportsbutikk, blomsterbutikk eller en møbelbutikk, gjør at vi får levende lokalsamfunn med arbeidsplasser lokalt.

Det fremholder Ole Anders Olsen, regionbanksjef i SpareBank 1 SMN, med særlig ansvar for finansrådgivning i regionen lengst nord i Trøndelag (fra Inderøy til Ytre Namdal).

Olsen henviser til tall hentet inn fra SpareBank 1 SMN som viser at man i ukene etter 12. mars reduserte forbruket betydelig på nær sagt alt, bortsett fra matvarer og andre nødvendigheter. Pengebruken er blitt en helt annen: Målt mot samme periode i 2019 passerte pengebruken på kjøp av varer og tjenester for noen uker tilbake.

Store bransjeforskjeller

– Hvor brukes pengene?

– Statistisk sentralbyrås oppdaterte tall for detaljhandel i mai 2020 viser en økning av forbruk på 4,6 prosent målt mot samme periode i fjor. Vi bruker betydelig mer i butikker som for eksempel matvarer, sportsbutikker, møbler og maling. Vi har redusert pengebruken på drivstoff og annen butikkhandel som klær med over 10 prosent mot tidligere periode, svarer Olsen, og legger til:

– Korona vil for alltid ha endret vårt forbruksmønster. Vi kommer til å ha mer fokus på hvordan vi oppfører oss i butikken, hvor vi handler og hvor mye vi handler. Det er et markant skifte i at vi handler større handlevogner når vi er på matbutikken, vi begrenser antall besøk i butikken og vi planlegger mer hva vi skal handle før vi drar dit. Vi sparer mer enn vi har gjort tidligere, og vi har fokus på hva vi kjøper inn.

Det nordmenni virkelig har økt forbruket sitt på er netthandel, hvor har vi en økning på 30 prosent målt mot samme periode i 2019. Det er matvarer, klær, skjermer til hjemmekontor og sportsutstyr. Nær sagt alt av netthandel har hatt en økning siden 12. mars.

Pengene bør yngle lokalt

– Hvordan påvirker dette det lokale næringslivet?

– Det lokale næringsliv er avhengige av at vi kjøper varer av butikkene som er i nærområdet. Det at det finnes lokale handelssentrum med sportsbutikk, blomsterbutikk eller en møbelbutikk gjør at vi får levende lokalsamfunn med arbeidsplasser lokalt. Vi kan gå i nærområdet og kjøpe oss en kaffe fordi naboen eller kollegaen gjør det samme. Det at vi bruker våre penger lokalt til å kjøpe sportsutstyr, gjør at de ansatte på sportsbutikken kan kjøpe seg en kaffe på den lokale kafeen, der de igjen kan handle inn til helgen i den lokale matbutikken, eller hos bonden som har laget seg et eget bakeri eller kjøttutsalg. Det at vi legger igjen penger lokalt gjør at pengene yngler. Man skaper flere arbeidsplasser lokalt som igjen gir bedre tilbud, og kanskje flere som kan starte egen bedrift, som igjen gir enda flere muligheter lokalt, svarer regionbanksjefen.

Multiplikatoreffekten

Det er multiplikatoreffekten som gjør seg gjeldende: Der den ene butikken tjener penger, som igjen fører til at de ansatte får lønn, som igjen fører til at de handler hos noen andre og så videre. For hver krone kunden bruker lokalt vil denne mangedoble seg i lokal omsetning.

– Sammen kan vi skape store effekter for nærmiljøet, understreker Olsen.

Kari og Ola nordmann har bebudet at de skal feriere lokalt i år. Ved å bruke feriebudsjettet på lokal handel, skapes en lokal multiplikatoreffekt. Ved å handle i den lokale butikken, eller bruke den lokale håndverkeren, som igjen kjøper av de andre lokale butikker, underbygger det lokale næringslivet som er en betingelse for å ha et levende lokalsamfunn.

– Det å være turist i egen landsdel har aldri vært viktigere. Her har vi muligheten til å ha ferie, være turist i eget område og samtidig sikre lokale arbeidsplasser – tre ting på en gang – som et kinderegg, sier Ole Anders Olsen med ettertrykk.

Powered by Labrador CMS