Produkter fra Vossakjøt med Spesialitet-merket.
Produkter fra Vossakjøt med Spesialitet-merket.

Nordmenn vil ha norsk lokalmat

Nye tall fra Stiftelsen Matmerk årlige forbrukerundersøkelse om merkeordninger for norsk mat, viser at 84 prosent av forbrukerne sier de interessert i å prøve lokalmat.

Publisert

69 prosent sier de er villig til å betale noe ekstra for lokalmat og -drikke. Resultatene viser at merkeordningen Spesialitet nå er kjent av 35 prosent av de matinteresserte forbrukerne.

- Disse tallene viser tydelig at norske forbrukere ønsker å kjøpe lokalmat og betale litt ekstra for slik kvalitetsmat. I år er dette kanskje enda viktigere enn ellers, ettersom mange av disse produsentene har opplevd radikale endringer av markedene sine som følge av den pågående pandemien, sier statsråd Olaug Bollestad.

Spesialitet er en merkeordning for norsk lokalmat og drikke som har eksistert siden 2001. Ordningen forvaltes av den uavhengige Stiftelsen Matmerk, og det er en matfaglig jury som avgjør hvem som får lov å ta i bruk merket. Kriteriet for å få lov til å bruke merket er at produktet skal ligge over gjennomsnittet i sin kategori og skille seg ut som lokalmat eller drikke i særklasse. Det er i dag 116 produsenter som får bruke merket.

- Det er viktig med gode merkeordninger som viser vei til den beste lokalmaten. Jeg har hatt gleden av å møte mange av Spesialitetsmerkets produsenter, de er mathåndverkere i særklasse, sier Bollestad.

– Merket er en garanti for kvalitet

En matprodusent som har fått Spesialitet-merket på en rekke av produktene sine er Vossakjøt. Hos Vossakjøt er de opptatt av å videreføre og fornye de gode smakene, og gi markedet det beste av vestnorsk matkultur. Vossakjøt har tryggheten i gode råvarer, lokale foredlingstradisjoner, god smak og flere utmerkelser, blant annet Spesialitetsmerket.

- Spesialitetsmerket er absolutt det beste og det mest tillitsvekkende merket. Det viser tydelig at produktet er norsk, det har klare krav på kvalitet og en fagjury som også har vurdert smaken, sier Willy Roger Jacobsen, eier av Vossakjøt

- Utviklingen i år har vært veldig veldig positiv. Vi har hatt 30 prosent økning i dagligvare. Og kjedeprofilene har tatt skikkelig tak. Det forteller jo at man i kjedene ser viktigheten av differensieringen i markedet. Merkeordningen er med og bidrar til synligheten av den gode norske lokalmaten.

- Spesialitetsmerket er alltid med i min standardpresentasjon for handelen. Det viser kvaliteten på våre produkter, sier en stolt Willy Roger Jacobsen.

Opptatt av mat

Undersøkelsen er utført hos den delen av befolkningen som sier de er matinteresserte. Den viser at 34,8 prosent kjenner til merket Spesialitet i 2020. Det er det høyeste nivået som er målt siden merket ble opprettet.

Andelen blant hele befolkningen som sier de er villig til å betale mer for lokalmat, er i 2020 på 69 prosent Resultatet sier noe om potensialet for salg. Andelen i hele befolkningen som sier de gjerne prøver produkter fra lokale matprodusenter er på 84 prosent i 2020. Den har ligget over 80 prosent de siste fem årene.

Brukerne av merket er fornøyde

Stiftelsen Matmerk gjør også en årlig undersøkelse blant de 116 mat- og drikke­produsentene som bruker Spesialitetsmerket. 78 prosent av merkebrukerne forteller at merkets anerkjennelse gir stolthet; både internt og i omgivelsene. 81 prosent bruker merket i egen markedsføring. 51 prosent av produsentene forteller at forbrukerne opplever merket som en garanti for lokalmat av høy kvalitet.

- Spesialitet sine 116 merkebrukere utgjør lokalmatens elitelandslag. At de aktivt bruker Spesialitet gir forbrukerne mulighet til å finne lokalmat i særklasse i butikk, på nett og matfestivaler. At vi gjør merkeordningen enda mer kjent blant forbrukerne er viktig for salget av lokalmat, sier administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist.

- Minst like viktig for oss er å skape engasjement mellom disse mat- og drikkehåndverkerne, og være «smørebussen» for dem. Til tider er det en ensom jobb å være lokalmatprodusent, så for de mathåndverkerne som utgjør elitelaget skal vi være en aktiv medspiller og partner, avslutter Sundqvist med stor glød, som også stolt presiserer at dette er produkter i særklasse, som har vært igjennom flere smale nåløyer før de kan smykke seg med Spesialitetsmerket, sier Sundquist.