Kunder med teksturert hår har i Norge slitt med å få tak i gode hårprodukter.
Kunder med teksturert hår har i Norge slitt med å få tak i gode hårprodukter.

Lush fanger opp uteglemt kundegruppe

Skjønnhets- og frisørbransjen har hatt for liten kunnskap om afrohår, og det gjør Lush nå noe med.

Av Martine Larsen Rygh, Turbo Kommunikasjon

Flere mener skjønnhetsbransjen og frisørbransjen i Norge har alt for lite kunnskap om og erfaring med teksturert hår (som ofte omtales som afrohår). Det medfører at en stor del av kundemassen utelukkes. I sommer ble det publisert flere saker om at teksturert hår ikke er del av lærerplanen ved de norske frisørskolene. Det vil si at en person med teksturert hår og/eller krøller i mange tilfeller vil oppleve å bli avvist hos tradisjonelle frisører og måtte gå til et begrenset antall frisører som har videreutdannet seg innen teksturert hår eller til afrikansk-eide salonger som spesialiserer seg på krøller.

Det samme gjelder hårpleieprodukter. En fullverdig hårpleieserie med produkter for teksturert hår og/eller krøller er sjelden tilgjengelig der hvor personer med nordisk hår handler sine hårprodukter, slik som i matbutikken, på parfymerier og hos tradisjonelle frisører.

Dette ønsket Lush å gjøre noe med, og kjeden lanserer i disse dager en hårpleieserie på seks produkter som er laget for å møte behovene til teksturert hår og krøller. Serien har vært under utvikling i 2,5 år – helt siden Lush ansatte Sarah Sango. Hun har over 19 års erfaring i bransjen og har stylet en rekke kjendiser med teksturert hår og jobbet på de fleste store moteukene. Hun har arbeidet med Lush sitt HairLab-team for å kuratere en rekke produkter til teksturert hår, inkludert en balsamvask, to balsamer og tre stylingprodukter. Serien har hentet inspirasjon fra Sarah sine familieoppskrifter og hennes erfaringer og opplevelser i bransjen.

Lush har gjort det enklere for krølltopper, spesielt utenfor storbyene, å få tak i gode produkter.
Lush har gjort det enklere for krølltopper, spesielt utenfor storbyene, å få tak i gode produkter.

At teksturert hår er en stor kundegruppe illustreres blant annet ved at nettsiden Krølltopp.no – for folk med krøller og teksturert hår – har 8.000 lesere pr måned.

Norwegian Naturals er en Facebook-side med 2.500 medlemmer som deler hårtips for folk med strukturert hår.

Lalla Coulibaly, gründer av Krølltopp.no, uttaler:

− Endelig er det blitt enklere for krølltopper, spesielt utenfor storbyene, å få tak i gode produkter. Flere av mine lesere på krølltopp har sagt at de ofte handler hårprodukter når de er i utlandet på ferie eller får tilsendt produkter fra venner og familie. Andre visste ikke at det fantes produkter spesielt for krøller som ville fremheve strukturen i stedet for å "slette den ut". Dette er jo fordi at disse produktene ikke blir sett, solgt eller promotert for i norske butikker. Nå har vi heldigvis alltid hatt Bobbys som har nettbutikk med produkter som kan sendes landet rundt. Superkult at Lush slenger seg på bølgen og gjør gode naturlige produkter tilgjengelig der folk flest handler.

Lalla Coulibaly
Lalla Coulibaly

Malin Goldberg, PR-ansvarlig Lush Norge forteller at det handler om å ta et standpunkt og vise at man er for alle:

– Alle som besøker en Lush-butikk skal oppleve å finne gode produkter som dekker deres behov. Og jeg understreker «alle». Derfor har det vært så viktig for oss å jobbe frem denne fullverdige hårpleieserien til strukturert hår, at vi kan si at vi dekker alle hårtyper med produkter av høy kvalitet til en hyggelig pris. Jeg håper dette kan være med på å sette enda mer fokus på mangfold i retailbransjen.

Powered by Labrador CMS