Innhold fra annonsør
Tidlig planlagt julebelysning gir best resultat
Tidlig og god planlegging gir bedre resultater i prosjekter, også for vinter- og julebelysning.
– Kjøpesentrene forstår verdien av å være tidlig ute. Det var vanskeligere for noen år siden. Flere kontakter oss nå om neste års prosjekter mens årets julebelysning henger oppe, sier Lisa Sætre til Retailmagasinet.
Ekteparet Lisa og Øyvind Sætre leder MK Illumination i Norge, med Lisa som daglig leder.
– 14-18 måneder i forveien er det ideelle, men i realiteten påbegynnes en del prosjekter et snaut år i forkant, sier Lisa.
Planlegging god tid i forveien er det særlig de største kjøpesentrene som praktiserer, såkalte A-sentre.
– Sentrene er også blitt mer bevisste på å rulle på belysningen fra år til år, sier Øyvind.
MK Illumination har en god markedsandel for vinterbelysning i Norge, og omsetningen er voksende. MK vokser i hele Skandinavia.
– 2019 var et godt år, og 2020 ble enda bedre, sier Lisa.
Strukturerte modeller
Hele det internasjonale MK-konsernet jobber med godt strukturerte arbeidsmodeller. Det anbefales å påbegynne prosessen allerede i 3. kvartal året før belysningen skal opp, og evalueringen skjer i 1. og 2. kvartal året etter. Altså halvannet år totalt.
En gevinst man oppnår ved å være tidlig ute, er at man fanger opp trender.
– I MK ser vi tidlig på trender for stiler, farger og form. Dette er input i designprosessene våre, forklarer Øyvind.
Basert på disse inputs begynner de å jobbe sammen med kundene i første kvartal.
I løpet av andre kvartal landes utformingen, før man tar sommerferie. Da får man god nok tid til å planlegge logistikken og produksjonen som skjer i tredje kvartal.
I fjerde kvartal skjer naturlig nok monteringen, og i første kvartal demontering.
Stort og spektakulært
En tydelig trend er at belysningsprosjektene blir større for hvert år. Også selve objektene blir større og mer spektakulære og påkostede.
– Julen er en viktig periode for den totale årsomsetningen, og da vil sentrene gjerne gjøre noe ekstra for kundene, sier Lisa.
Et eksempel er Fornebu S som hadde et meget iøynefallende prosjekt sist jul.
MK-duoen forteller videre at vinter og julebelysning er blitt en viktigere del av sentrenes marketing mix.
I konkurranse med netthandelen gjelder det for fysiske butikker å gjøre kjøpsopplevelsen bedre. Dekorbelysning er en brikke i dette spillet. Lys og dekorative objekter skaper god stemning og dermed god kundeopplevelse.
– Sentre som ikke har noe stort budsjett, satser gjerne på ett objekt med wow-effekt som trekker kunder. Typisk et photo point for selfies. Mindre sentre ser det som viktigere med ett slikt punkt enn å fylle med noe i alle korridorer, forteller Lisa.
Viktig møteplass
Kjøpesentrene gikk totalt sett bra i fjor, etter berg-og-dalbane omsetning gjennom året.
– Vi opplever at kjøpesentrene under pågående pandemi legger godt til rette for at folk kan være på sentrene. Kjøpesentre er en viktig møteplass. Folk har behov for å være sammen med andre mennesker. Særlig på mindre steder ser man at kafeen er full på gitte tidspunkter, sier Lisa.
Belysning og dekor hele året
MK Illumination arbeider for at sentrene skal vurdere dekorativ belysning hele året, ikke bare rundt jul. De tilbyr sine kunder løsninger for flere viktige perioder i retail-kalenderen, eksempelvis Valentines, påske, sommer og Halloween.
I fjor lanserte de sommer konsepter som ikke bare er basert på lys, men også dekorative objekter. Målgruppen er ikke bare kjøpesentre, men også offentlige miljøer som for eksempel handlegater og torg.
MK er innforstått med at det tar tid å jobbe inn nye konsepter. Men på sikt tror de, basert på erfaringer internasjonalt, at det vil bli økte volumer.