Avmålte forventninger til framtida hos forbrukerne
Kjøper færre klær og fortsetter å bytte til rimeligere dagligvaremerker for å spare penger.
Det skriver Nielsen i en pressemelding. Informasjons- og målingsselskapet gjennomfører Consumer Confidence Index (CCI)-undersøkelser hvert kvartal verden over, og resultatene fra andre kvartal viser at nordmenn nå er mindre positive enn tidligere, og at det er spesielt dårlige jobbutsikter som trekker ned.
Fra toppen til 20. plass
For bare få år tilbake lå Norge på toppen blant europeiske land i å være positivt innstilt til framtida, men nå ligger vi på 20.plass, med en CCI-indeks på under EU-gjennomsnittet, skriver Nielsen. Bekymringene nordmenn trekker fram er den generelle økonomiske situasjonen i landet.
– Svært interessant er det å se at vi bekymrer oss mer for framtida enn EU-gjennomsnittet, men færre av oss er innstilt på å gjøre endringer i pengebruken enn EU generelt, sier Birgitte Hem Reuter, leder for Analyse i Nielsen.
Sparer penger på klær og mat
Undersøkelsen viser en oppgang i CCI-indeksen fra 78 i andre kvartal 2016 til 82 i andre kvartal 2017, men det er allikevel en tilbakegang fra forrige måling i slutten av 2016.
Sammenligner vi nivået med Sverige og Danmark, ligger Norge tydelig bak.
– Sammenlignet med samme tid i fjor har 49% av nordmenn endret pengebruken for å spare penger på husholdningsrelaterte utgifter mens andelen ligger på 56% i EU, sier Birgitte Hem Reuter.
Vi fortsetter å kjøpe færre klær og å bytte til rimeligere dagligvaremerker som primære tiltak for å spare penger, noe som tilsvarer tendensene ellers i Europa.
(Kilde: Nielsen NV)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet