Forbrukertilliten mot nye høyder i juni
Forbrukertillitsindeksen (CCI) har vært positiv i ett år, det vil si at det har vært flere optimister enn pessimister. Ikke siden 2011 har norske forbrukere gått inn i sommerferien med en sterkere tro på arbeidsmarkedet, landets økonomi og egen økonomi.
I juni er forbrukertillitsindeksen (CCI) på 12,1 poeng, opp 1,7 poeng fra forrige måned, viser den siste tillitsmålingen til Opinion. Indeksen er nå 8,7 poeng høyere enn på samme tid i fjor.
Ledighetsindeksen
– For fjerde måned på rad er det flere som tror at landets økonomi vil være bedre enn dårligere om 12 måneder. I de fire månedene vi har lagt bak oss er det også flere som tror at arbeidsledigheten vil være lavere enn høyere om 12 måneder, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion.
– Ledighetsindeksen er CCI-indikatoren som endrer seg mest fra mai til juni. Opinion har ikke målt sterkere tro på arbeidsmarkedet siden denne månedlige undersøkelsen ble startet opp for over ti år siden. Det er 39 prosent som tror at arbeidsledigheten vil være lavere om 12 måneder, 23 prosent tror den vil være høyere, mens 31 prosent tror den vil være på samme nivå som i dag, sier Henrik Høidahl i Opinion.
– Samtidig med at CCI-indikatorene går i positiv retning, synes forbrukerne å være noe mer avventende når det gjelder å planlegge kjøp av større forbruksvarer, bil og bolig. Kjøpssannsynligheten økte utover våren, parallelt med stigende tillit, men har gått tilbake de to siste månedene.
– Det kan være et uttrykk for at usikkerheten ikke har sluppet taket, men sammenlignet med 1. halvår 2016, er kjøpsannsynligheten gjennomgående høyere i 1. halvår i år, påpeker Henrik Høidahl i Opinion.
Et gjennomsnitt
CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.