Endringer i Mestergruppen: Ny direktør for handel og ny sjef i Malorama
Etter nesten ti år som CEO for Malorama, rykker Nils Sund opp i en nyopprettet stilling som direktør Handel Norge i Mestergruppen.
I 2021 ble Malorama kjøpt av Mestergruppen. Malorama er et handelshus for overflatebehandling, med kjedekonseptene Fargerike, Kulør, Mal Proff og sentrallageret Farveringen.
Nå endres organisasjonsstrukturen i Mestergruppen for å bedre utnytte synergier på tvers av virksomhetsområder og datterselskaper, under divisjonen Handel Norge. Driften av 28 egne byggevarehus og 8 ulike faghandelskjeder er blant det som vil ligge under Handel Norge. Denne delen av konsernet omsetter for ca. 12 milliarder NOK årlig, og er Mestergruppens største virksomhetsområde.
– Det skjer mye spennende i vår bransje, og Mestergruppen skal levere på en ambisiøs strategi der vi skal rigge oss for en mer digitalisert og bærekraftig fremtid. Jeg gleder meg over å få utvidet ansvar for flere virksomhetsområder i Mestergruppen og til å lede den kommersielle virksomheten vår i Norge, sier Nils Sund som tiltrådte sin nye stilling 3. januar.
Ny administrerende direktør for Malorama
– Da jeg ledet Malorama var Pål Trudeng en av mine nære medarbeidere. Jeg er derfor svært tilfreds med at Pål har sagt ja til å ta over rollen som administrerende direktør for Malorama, forteller Nils Sund.
Pål Trudeng har hatt stillingen som Chief Operating Officer i Malorama i nesten to år og var tidligere konserndirektør for proffmarkedet. Maloramas nye administrerende direktør forteller:
– Nils og jeg vil fortsatt samarbeide tett. Jeg er veldig glad for denne muligheten og ser frem til å utvikle Malorama videre. Før jul flyttet Malorama inn hos Mestergruppen i Oslo, og nå begynner vi på et nytt og spennende kapittel. Vi skal sette farge på og komplementere Mestergruppen på best mulig måte. Sammen skal vi forandre byggebransjen.
Konsernsjef i Mestergruppen, Mikkel Sandvik, sier:
– Disse endringene er en naturlig utvikling for et selskap som har seksdoblet omsetningen de siste 5 årene, der vi nå har behov for å styrke konsernledelsen ytterligere. Vi er heldige som har fått med oss så erfarne ledere som Nils Sund og Pål Trudeng med på kjøpet av Malorama, og glade for at de begge har takket ja til nye roller i konsernet. Jeg ser fram til deres bidrag i Mestergruppens videre reise mot mer digitaliserte, effektive og bærekraftige produkter og tjenester i årene som kommer.