Marc Lauge i Oslo har tatt et valg på vegne av kundene. Forretningen har bestemt seg for å bare selge jeans som er økologiske, noe det har vist seg at kundene var klare for. Med tiden skal det økologiske sortimentet omfatte mer enn jeans.
Foto: PR.
Butikk gjør alle jeans økologiske og selger 15 prosent flere
Marc Lauge i Oslo selger nå kun økologiske jeans. Kundene behøver ikke lenger å lete etter Ø-merker hvis de ønsker å kjøpe økologiske klær. Beslutningen har hatt positiv effekt på omsetningen.
Marc Lauge i Oslo har tatt et valg på vegne av kundene. Forretningen har bestemt seg for å bare selge jeans som er økologiske, noe det har vist seg at kundene var klare for. Salget av jeans har økt med 15 prosent etter omlegningen til utelukkende å tilby økologiske alternativer.
– Økologi og bærekraft innen mote er en jungel for kundene å ha oversikt over. Jeg kan knapt finne ut av det selv, og jeg står på den andre siden av disken. Derfor har vi forsøkt å gjøre det enklere ved å gjøre samtlige jeans økologiske, slik at man som kunde ikke behøver å ta stilling til alle verdens merkeordninger, sier butikksjef i Mappstore Oslo, Lisa Kaspersen.
Full økologi på lengre sikt
Hos Marc Lauge er det meningen at det økologiske sortimentet skal vokse med tiden og omfatte mer enn jeans. Forretningen i Oslo er en av tre på landsplan som drives av grunnlegger Bjarke Lauge Christensen og hans to sønner, Marc Lauge og Thomas Lauge Christensen.
– Vi har holdt prisøkningen så liten som mulig, også fordi det er den veien vi ønsker å gå. Vi er først og fremst et jeansmerke, og derfor har vi startet der. Etter hvert ønsker vi å legge om alt vi omsetter til økologisk produksjon. Vi må bare ta det i et tempo som er mulig, sier Thomas Lauge Christensen, som er retail manager hos Marc Lauge.
En hjelpende hånd til kundene
Hvis kundene nøler med å ta økologiske valg, handler det ifølge forbruksekspert Ole Storm Jørgensen ikke om at de ikke ønsker økologiske klær, men om usikkerhet på området.
– Det er altfor mange merkeordninger å forholde seg til for forbrukerne, og det er veldig mye man må sette seg inn i for å kunne skille bærekraft fra klimakompensasjon eller økologi fra fair trade. Derfor må man som virksomhet hjelpe forbrukerne ved å gjøre det enklere for dem, sier Ole Storm Jørgensen, som er lektor ved Erhvervsakademi Dania.
– Vi kjøper så mange produkter i dag at vi ikke har tid til å undersøke hver eneste detalj rundt hvert kjøp. Hvis man som merkevare klarer å bygge tillit hos forbrukerne, gjør man tilværelsen enklere for dem. Når det er gjort, er det ekstremt viktig å sørge for å opprettholde denne tilliten, tilføyer Ole Storm Jørgensen.