Markedet i Haugesund: Kjøpesenteret i bykjernen en møteplass
Markedet kjøpesenter i Haugesund mister sin største leietaker etter at det ikke ble oppnådd enighet om fornyelse av leieavtalen. De første erstatterne er på vei inn. Oppgradering og ombygginger pågår for fullt. ‘Nye’ Markedet skal bygges stein på stein.
Hennes & Mauritz, som har vært senterets største leietakere ved å disponere 1.650 kvadratmeter fordelt på to etasjer, flytter nå ut. Inn kommer Falk Sport og Link Brands, som begge åpner i mai. Link Brands er et motekonsept både for dame, herre og barn.
Lokal eier
Senterkoordinator Arild Kildal Olsen er glad for å ha en solid og langsiktig eier i ryggen, når en ny epoke for senteret i bykjernen nå er i gang. Caiano Eiendom kjøpte Markedet kjøpesenter, som har et utleiebart areal på totalt 10 600 kvadratmeter, fra Citycon 1. mars 2020 – altså halvannen uke før nedstenging etter at Covid19 rammet hele kjøpesenterbransjen.
Timingen kunne knapt bli verre. Senteret har to tøffe år bak seg, men eierne og driverne fortviler ikke:
– Markedet har en sentral posisjon i Haugesund, og vi ser frem til å utvikle senteret videre som en del av Haugesund sentrum, uttalte Martin Laurhammer, tidligere daglig leder i Caiano Eiendom i forbindelse med oppkjøpet:
– Vi eier og forvalter mange bygg i dette området. Markedet passer meget godt inn i vår eiendomsportefølje, og vi tror det er en fordel med lokale eiere, uttalte han den gang han.
En uttalelse Caiano Eiendom står ved to år senere.
‘Møteplassen i sentrum’
Markedet har vært gjennom flere eierskifter før Caiano overtok fra Citycon i 2020. Det var opprinnelig et Steen og Strøm-senter, bygget i 1988. I årsskifte 2013/2014 ble Sektor Portefølje ny eier, i 2015 Citycon.
Konseptet ble definert slik i 2011: “Vi skal være et urbant, moderne og tidsriktig senter med fokus på 3 M: Mote, møteplass og miljø.”
– Det er dekkende også i dag, fremholder Kildal Olsen, og fortsetter:
– Men kan utdypes med at senteret eksponerer i dag seg med mote og som møteplass for byens innbyggere, med ‘helse og velvære’ med blant annet gynekologer, legesenter og Ultralydjordmødrene – samt et advokatfellesskap.
Handelen kompletteres med Apotek1, Brilleland og Salsa Frisør. Med sine spisesteder blir Markedet ‘Møteplassen i sentrum’.
– Lokaliseringen bare noen skritt fra hovedgata, Haraldsgata, og oppunder 300 parkeringsplasser i eget hus (i tillegg rundt 300 kommunale p-plasser i p-hus vegg i vegg) – med byens beste ladestasjon for elbiler – åpner for å gå tørrskodd fra parkeringsplassen og ta heisen opp til handelen, tilgang til helse og velvære – og et godt måltid. Fordelt på fem etasjer. Alt i alt kult og fremtidsrettet i byens sentrum, smiler Kildal.
Den nye hovedtrenden
Senterkoordinatoren mener at kjøpesentre i bysentrum er i ferd med å legge bak seg trenden med at bykjernene tømmes for handel. Gode kjøpesentre i sentrum utvikles til nettopp gode møteplasser gjennom miksen av leietakere. Dette er en ny hovedtrend Markedet skal ri på.
– Dét er naturligvis ingen ‘quick fix’ i den situasjonen vi er i, men vi er i god gang. I første etasje, hvor H&M har disponert 350 kvadratmeter, gjør vi en omrokkering med litt ombygging slik at Gina Tricot får et bedre lokale, og nye lokaler til nykommerne, Falk Sport og Link Brands, forteller Kildal.
‘Byens kuleste kjøpesenter’
Markedet har gjort tilpasninger for Vinmonopolet, som tidligere var landets største utenfor Oslo, og fremdeles størst i markedsområdet. Hovedfasaden er fornyet, gynekologene har utvidet, kommunens helsestasjon for ungdom har fått nytt renoverte areal og fylt opp tidligere ledige kontorareal. Apotek1 har fått nye, tilpassede lokaler.
– Vi er i videste forstand åpne for de fleste bransjer. Vi har for eksempel Søstrene Grene, som er en veldig god butikk hos oss, og som også har fått spesialtilpasset sitt lokale. Slik skal vi bidra til å fylle den ledige plassen vi nå har. Vi har våget å kalle Markedet ‘byens kuleste kjøpesenter’ som skal bli enda kulere i årene som kommer, avslutter Arild Kildal Olsen.