Handelsbyen Sortland bør markedsføres bedre som blåbyen
Blåbyen Sortland var en god idé for å gi en liten by en egen identitet, men idéen er ikke godt nok utnyttet i markedsføringen av Sortland som blå handelsby.
Av Odd Henrik Vanebo
Det fastslår Marius Steiro, styreleder i Sortland Næringsforening. Overfor Retailmagasinet fremholder han at han her snakker om markedsføring i videste forstand, regionalt, nasjonalt og internasjonalt:
– Organisasjoner, institusjoner og selskaper som forestår den internasjonale markedsføringen, bør kjenne sin besøkelsestid, sier han.
Kunstprosjekt
Det var billedkunstneren Bjørn Elvenes som i 1999 lanserte ideen om ‘Blåbyen ved sundet’. Han så for seg hele Sortland sentrum som et tredimensjonalt maleri. Elvenes hadde røtter i nord-norsk virkelighet. Han hadde vært alt fra fiskeskipper til fergebillettør før han viet seg til kunsten, og står også bak originale kunstprosjekter andre steder i Vesterålen, prosjekter som uunngåelig har utløst frisk debatt.
Sortland kommune satte i gang et pilotprosjekt med en kommunalt oppnevnt styringsgruppe og en faggruppe med rådgivende funksjon. Pilotprosjektet ble avsluttet i 2001.
Dikt på veggene
Etter hvert oppsto det uenighet mellom Bjørn Elvenes og kommunen som, ifølge Wikipedia, gikk på prosjektets kunstneriske retning, og hvem som skulle eie rettighetene.
– Striden mellom Sortland kommune og Bjørn Elvenes er for lengst over. I dag er det Bjørn Elvenes’ fargekonsept som gjelder. De har i samarbeid laget maler for hvilke farger som passer sammen, opplyser Steiro.
Det betyr at flere bygninger i Sortland sentrum er malt i ulike blåtoner. Noen av bygningene har også fått små dikt og tekster malt på veggene, utarbeidet av ungdom i Vesterålen og Lars Saabye Christensen.
Ble varemerke
‘Den blå byen’ ble i juni 2008 registrert som norsk varemerke. Merket er et fellesmerke som forvaltes av Sortland kommune, men det kan fritt benyttes av alle organisasjoner og næringsdrivende for relevant virksomhet.
Også nye bygg males blå
Steiro poengterer at blåprosjektet ikke har avgått ved en stille død som følge av manglende entusiasme:
– Fremdeles males bygg blå i Sortland.
Selv er han blåby-entusiast, bl.a. som daglig leder av selskapene Blåheimen Eiendom AS og Strandgata Blå AS.