Internasjonal franchisekonferanse i Oslo
Franchise Pool International (FPI) arrangerer i år sitt Global Forum på Hotel Opera i Oslo 14.-16 mai.
Til konferansen, som er den niende i rekken, kommer representanter fra mer 45 land. 15 kjeder vil presentere seg i løpet av konferansen, blant annet MOA, Bagelstein og Powerslim. I tillegg til presentasjonene vil det bli speed dating, work shops, faglige innlegg og paneldebatter.
Anslagsvis vil 60 personer delta. Ved å samles på ett sted skal deltakerne slippe å måtte reise fra land til land for å knytte kontakter. FPI anser seg å være fremst i verden på internasjonal franchising.
Selv om en kjede opplever suksess i eget land, er det nok av hindre som skal passeres om man skal lykkes utenlands. Slike problemstillinger vil bli belyst på konferansen.
Masterfranchise i vekst
Franchisemodellen står sterkere i Norge enn i de fleste andre land.
– Det er god vekst i masterfranchise, både i Norge og internasjonalt, forteller Magne Lome i Masterfranchise Norway til Retailmagasinet.
Masterfranchise Norways forretningsidé er å koble personer eller selskaper som er interessert i å hente inn velprøvde forretningskonsepter til Norge. Masterfranchise Norway helper også skandinaviske kjeder å etablere seg i utlandet og har de siste par årene rekruttert 22 masterfranchisetakere utenfor Norge gjennom FPI nettverket.
Lome, som er styremedlem i FPI, har brakt en rekke retail- og tjenestekonsepter til Norge, noe som er blitt lagt merke til. Det er også en av grunnene til at Global Forum blir arrangert her til lands i år.
Blant konseptene som Masterfranchise Norway har hjulpet til Norge de siste årene er M Room, KarePlus, Partyland og Beauty Tan.
I Norge er Masterfranchise Norway alene om å drive med masterfranchise på heltid.
Magne Lome var tidligere partner i Cappa som er spesialister på rekruttering av franchisetakere. Det er naturlig å ha et tett samarbeid med dem, da masterfranchisetakerne på et tidspunkt skal begynne å rekruttere franchisetakere.