LOKALMAT I SKUDDET: Nylig tildelte Halvor Heuch Spesialitet-merket til Pultost Løiten, representert ved Åse Bjørke Stensrud. (Foto: Henning Gulbrandsen, Oppland Arbeiderblad)
LOKALMAT I SKUDDET: Nylig tildelte Halvor Heuch Spesialitet-merket til Pultost Løiten, representert ved Åse Bjørke Stensrud. (Foto: Henning Gulbrandsen, Oppland Arbeiderblad)

Lokalmatsalget vokser mest

Salget av lokal mat og drikke vokser fremdeles over dobbelt så raskt som omsetningen i resten av dagligvaremarkedet.

Publisert

– Vi er allerede snart halvveis på veien til å nå målet om en lokalmatomsetning på 10 milliarder i 2025. Det er jeg strålende fornøyd med, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Selger som aldri før

Norske dagligvarebutikker selger lokalmat og lokal drikke som aldri før. Fra i fjor har omsetningsveksten av lokalmat i butikk vært på 8,8 prosent og utgjør 4,8 milliarder kroner. Omsetningsveksten er 2,5 ganger så høy som i resten av dagligvaremarkdet, der veksten bare var 3,1 %.

Tallene til Nielsen Scan Track omfattar ikke omsetning på Bondens marked, gårdsutsalg, matfestivaler, hoteller og restauranter. Den reelle omsetningen er derfor høyere enn 4,8 milliarder kroner.

Samarbeid og kvalitet

– Folk vi ha adresse på maten, det er sikkert. At dette er et marked i stor vekst har vi sett tydelig de siste årene. Og med så rask vekst er det viktig at Matmerk og andre sentrale aktører på området, blir enda flinkere til å jobbe samen og legge til rette for produsenter av både lokal mat og drikke. Vi må lage infrastrukturen og apparatet rundt som gjør at de kan konsentrerer seg om gjøre det de er så utrolig gode til, lage fantastisk norsk mat og drikke, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk.

Hva måles?

Matmerk som kvalitetssikrer og samler inn tallene via Nielsen ScanTrack, bruker følgende definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.

2014

2015

2016

Omsetningsvekst lokalmat 2015-2016

Omsetningsvekst daglivare generelt 2015-2016

Omsetning lokalmat i dagligvare

3, 9 mrd

4, 4 mrd

4,8 mrd

8,8 %

3,1 %

Kilde: Nielsen Scan Track, 52 rullerende uker per uke 39, 2016, omsetning av lokalmat i dagligvarehandelen.

(Pressemelding)

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduk­sjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser.

Powered by Labrador CMS