Administrende direktør, Nina Sundqvist, med ny logo for Stiftelsen Norsk Mat.
Administrende direktør, Nina Sundqvist, med ny logo for Stiftelsen Norsk Mat.

Matmerk endrer navn til Stiftelsen Norsk Mat

- En stiftelse som skal styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon bør ha et navn som tydeliggjør akkurat det. Styret har derfor vedtatt at nytt navn for Matmerk er Stiftelsen Norsk Mat, sier styreleder Håkon Mageli.

Publisert

Stiftelsen Matmerk skifter i løpet av første halvår navn til Stiftelsen Norsk Mat.

- Matmerk er et stadig viktigere verktøy for å fremme konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Å merke mat er kun et verktøy opp mot stiftelsens funksjon som er å få folk til å velge norsk mat. Vi har landet på et organisasjonsnavn som er tydelig på de oppgavene stiftelsen har, og i tråd med en ambisiøs faglig diskusjon tilknyttet ny strategi, sier styreleder Håkon Mageli.

Nesten oppsiktsvekkende

- Stiftelsen Norsk Mat er simpelthen et råbra navn. Forbrukertesten viser at 31 prosent flere av forbrukerne forstår hva en stiftelse som heter Norsk Mat skal gjøre, enn hva en stiftelse som heter Matmerk gjør. Det er nesten oppsiktsvekkende. Vi liker jo å være tydelige, sier adm. dir Nina Sundqvist.

- Vi får et solid utgangspunkt for å fortsette arbeidet med å få folk til å velge norsk mat gjennom de tre anerkjente merkeordningene vi har ansvaret for. I bunn for det hele har vi også ansvaret for et kvalitetssystem i landbruket som er utviklet til å bli et enda bedre verktøy for internkontroll hos bonden og som dermed gir bedre trygghet for råvarene inn i norsk matindustri. I sum gir dette norsk mat noen solide konkurransefortrinn, avslutter Nina Sundqvist.

Tre fagområder

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse som bidrar til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon. Hele verdikjeden er representert i styret. Stiftelsen har 20 ansatte som arbeider med tre fagområder:

1: Kvalitetssikre norsk matproduksjon gjennom landbrukets felles internkontrollsystem, KSL.

2: Markedsføre og kommunisere til forbruker de offisielle merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet, Beskyttede betegnelser og Økologi.

3: Utvikle og profesjonalisere lokalmatprodusenter.

Powered by Labrador CMS