Appen Spot On skanner etter butikker i nærheten.

Ny app skal redusere svinn både i dagligvare og faghandel

Den nye mobilappen Spot On skal gi kundene mulighet for kupp i det de går inn i butikken. Formålet er å redusere matsvinn og svinn i andre bransjer som mote og elektronikk. Appen fungerer kun i butikk.

I går ble den den nye norske mobilapplikasjonen Spot On lansert. Appen skal gjøre det mulig for kunder å gjøre kupp i bransjer som de ellers kanskje ville gått glipp av. Ved hjelp av et mobilklikk skal kundene nå kunne hjelpe dagligvarebransjen med å ikke kaste mat forgjeves. Også mote og elektronikk samt andre bransjer har inngått en avtale med selskapet for å begrense kjøp og kast-kulturen.

– Hovedmålet til Spot On er å gjøre folk oppmerksomme på produkter som er i ferd med å gå ut på dato, partivarer, demovarer, produkter som har skadet emballasje, returvarer, utgåtte varer eller kolleksjoner, og tilby kjøp av disse produktene til sterkt reduserte priser, sier gründer og daglig leder, Bent Sondre Nielsen (37) fra Sandefjord.

Over tusen butikker aktivert

I 2017 inngikk regjeringen og den norske matbransjen en avtale om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030. Kartlegging viser at så mye som 400.000 tonn mat blir kastet i året, der dagligvarehandelen står for cirka en tredjedel av dette. Bare i Norge kaster en gjennomsnittlig nordmann 75 kg per år. Nielsen sier at Spot On skal være en viktig bidragsyter for at regjeringens mål skal bli nådd.

– Vi mener at målet kan oppfylles langt tidligere enn 2030 med riktig teknologi og atferdsendringer.

Så langt har over tusen aktører fra ulike kjeder blitt aktivert i løsningen, men det jobbes kontinuerlig med å få på plass flere avtaler nå som løsningen er klar. Foreløpig kan man se kun kjedenes kundeavis og hjemmeside. De nedprisede varene vil bli lagt inn fortløpende.

– Alle bransjer som har svinn, og heller vil selge varene enn å kaste, er aktuelle, sier Nielsen.

Bent Sondre Nielsen er gründer og daglig leder i Spot On.

Appen fungerer kun i butikken

Spot On tilbyr sømløs plattform som forandrer innhold og utseende totalt basert på hvor den åpnes. Appen, som aktiveres i det man går inn i butikken, vil automatisk gi en oversikt over de nedprisede varene i den gjeldende forretningen, kalt «Spot Varer». I det man forlater butikken, lukkes applikasjonen automatisk og aktiveres ikke igjen før man går inn i en annen butikk som er tilknyttet Spot On. Applikasjonen lagrer ingen opplysninger.

– Det som har tatt lengst tid, er å utvikle en plattform og et konsept som er så nøytralt, at det ikke vil utgjøre noen risiko for noen av aktørene, med tanke på konkurranse. Løsningen gjør det også utrolig enkelt for butikkene å sørge for at mange ser deres varer blir synlige, uten noe form for markedsføring og kostnader forbundet med dette, utdyper Nielsen.

– Appen fremstår i butikkens design, farger og logo. Det finnes ingen annen app som dette på markedet, legger han til.

Skal globalisere løsningen

Spot On Shop AS samarbeider med Innovasjon Norge, Studio X og Matvett, som er mat- og serveringsbransjens eget selskap for å forebygge og redusere matsvinn i Norge.

– Matsvinn, og svinn generelt, er ikke enestående for Norge, og det vil derfor være naturlig å rulle ut vår ekstraordinære løsning også til utlandet. Vi er allerede i dialog med sentrale aktører i en rekke land, for eksempel Lidl, forteller Nielsen. Spot On er straks klare til å lansere i Sverige, deretter i Danmark. Planen videre er å etablere konseptet også i det amerikanske markedet om ett år. Nielsen kan røpe at selskapet har blitt bedt å komme til USA og Silicon Valley for å globalisere løsningen gjennom Innovasjon Norge sitt program.

Satser på å endre handlevaner

– Teknologisk utvikling og innovasjon er viktige faktorer for å redusere matsvinnet, både i matbransjen og forbrukerne. Vi følger spent med på utviklingen av løsningen som Spot On Shop jobber med og håper den vil bli godt mottatt som et nyttig verktøy for både butikk og forbrukere, sier kommunikasjonssjef i Matvett, Anne Marie Schrøder.

Bedriften satser på å endre nordmenns handlevaner og dagligvarehandelen med slagordet «Du skal selge de bæra du har, ikke kaste dem». Dette er myntet på Petter Stordalens kjente sitat, med noen modifikasjoner. Stordalen kjenner godt til konseptet og appen og har godkjent bruken av sitatet.

– Det har til nå vært en spennende og lærerik reise, men nå er vi klare. At vi skal få muligheten til å eliminere svinnet, spare miljøet, spare lommeboka til forbrukeren og ikke minst redusere svimlende høye tall innen varehandelen, inkludert matbutikker, er helt utrolig gøy, og noe vi virkelig brenner for, avslutter Nielsen.

Powered by Labrador CMS