Henrik Sand, baker i Godt Brød.
Henrik Sand, baker i Godt Brød.

Too Good To Go med første reklamekampanje i Norge

Denne uken lanserer Too Good To Go sin første reklamekampanje i Norge og tar dermed kundeløftet “Sammen i kampen mot matsvinn” ett steg videre.

Publisert

Kampanjen er bakt av Godt Brød og utarbeidet av Morgenstern.

– Det er kjempeviktig å få med folk flest på å kutte matsvinn, for over halvparten av matsvinnet skjer på forbrukersiden. For å skape endring, må vi gjøre det sammen, og det er dette kampanjen ønsker å poengtere, sier Annika Asté, markedsdirektør i Too Good To Go Norge.

Matreddere spiste reklamen

Godt Brød har bakt det som frontes i Too Good To Go-kampanjen, som består av utendørs og «behind the scenes»-filmer i sosiale medier.

Asté forklarer at Too Good To Go har samarbeidet med Godt Brød i flere år allerede, og at de var en naturlig samarbeidspartner, fordi hun er imponert over at selskapet nærmest har null matsvinn.

– Sammen har vi reddet rundt 40.000 forundringsposer med overskuddsbakst fra Godt Brød. Vi er imponert over hvordan de klarer å ha rene hyller på slutten av dagen ved å bruke en kombinasjon av donasjoner til veldedige organisasjoner og appen vår. Slik unngår de mer eller mindre helt å kaste mat, sier hun.

Annika Asté er markedsdirektør i Too Good To Go Norge og har samarbeidet med Godt Brød og Morgenstern i utarbeidelsen av kampanjen.
Annika Asté er markedsdirektør i Too Good To Go Norge og har samarbeidet med Godt Brød og Morgenstern i utarbeidelsen av kampanjen.

Kaster tusenvis av brød om dagen

I Norge er det 390.000 tonn mat hvert år som aldri blir spist. Blant annet kaster norske husholdninger 170.000 brød om dagen, og butikkene kvitter seg med 39 millioner usolgte brød hvert år.

– Det er ikke tilfeldig at vi viser bakervarer i reklamen. Dette er blant matvarene det kastes mest av, og som Too Good To Go-appen naturlig nok har mye av, både fra bakerier og dagligvarebutikker, sier Ester Hjellum i Morgenstern.

Hjellums kollega Eirik Mikalsen i Morgenstern forteller at de sørget for et litt annerledes fotoopptak.

– Bokstavene kunne selvsagt ikke kastes etter opptaket, og ble derfor lagt ut som forundringsposer i appen, med henting rett fra fotostudioet på Ensjø. 16 brukere av appen sørget for at reklamebaksten ikke gikk til spille, sier Mikalsen.

Én million nedlastinger

Siden oppstart har én million nordmenn lastet ned og registrert en bruker i Too Good To Go-appen, og tre millioner måltider er reddet fra å ende opp som svinn. Selskapet samarbeider med rundt 2000 butikker, hoteller og spisesteder på landsbasis.