Too Good To Go-appen redder mat fra å bli kastet.

Dagligvarer til 27 millioner kroner "reddet"

Hittil i år er dagligvarer til en verdi av 27 millioner kroner solgt gjennom Too Good To Go-appen – varer som normalt ville endt opp som svinn. – Butikkene gjør noe bra for miljøet og unngår å kaste mat til store verdier, sier daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer.

Publisert

På ett år har selskapet fått 350 nye samarbeidspartnere innen dagligvare (150 i november i fjor, 500 i november i år).

Så langt i år har dagligvarebutikkene solgt rundt 215.000 poser med overskuddsmat gjennom appen, noe som er dobbelt så mange som i samme periode i fjor (f.o.m 1. januar t.o.m 9. november begge år).

Selskapet knytter butikker og spisesteder som har mat til overs sammen med folk som vil kjøpe maten til redusert pris gjennom appen. Varene pakkes i såkalte forundringsposer før stengetid, legges ut til én tredjedel av fullpris og koster gjerne mellom 39 og 49 kroner.

Får med kjeder

Samarbeidspartnerne innen dagligvare inkluderer blant annet MENY, Coop og Bunnpris. I det siste har stadig flere butikker i Coop-kjeden blitt med – som Extra, Prix, Mega, Obs og Marked – samt Bunnpris.

– Vi har jobbet for å få med enda flere dagligvarekjeder i appen. De gjør mye bra selv for å forebygge og bekjempe matsvinn, men det hender fortsatt at fullt spiselig, god mat kastes. Appen er et verktøy butikkene kan bruke aktivt for å få ytterligere bukt med svinnet, sier Raknes Pfründer.

Miljøbesparelsene tilsvarer 200.000 kilo matavfall

Ann-Kristin Raknes Pfründer er daglig leder i Too Good To Go.

Dagligvarene som er solgt gjennom appen i år har en estimert verdi på 27 millioner kroner, og årets miljøbesparelser tilsvarer over 200.000 kilo matavfall - eller 535.800 kilo CO2-ekvivalenter (f.o.m 1. januar t.o.m 9. november 2020).

– Mange innser ikke hvor stor verdi overskuddsmaten har før de begynner å jobbe med oss og ser hva det resulterer i. Posene er veldig populære og blir ofte solgt med én gang de dukker opp i appen, sier Raknes Pfründer, som forteller at innholdet kan være alt fra bakervarer og pålegg til frukt og grønt og varmmat.

«Reddes» rekordmye mat

Ifølge Raknes Pfründer er også brukerne svært aktive om dagen. For tiden selges det ukentlig rundt 40.000 forundringsposer på landsbasis, med dagsrekord tirsdag 17. november på 6900 solgte poser. Totalt har 1,2 millioner nordmenn lastet ned appen – 200.000 flere enn i mars.

– Koronakrisen treffer ulikt, men dagligvarebutikker og bakerier er blant dem som har åpent, noe som bidrar til at det er godt med aktivitet for tiden. Folk sparer jo også penger på dette. I tillegg er det litt spenning knyttet til forundringsposene, siden man ikke helt vet hva som havner oppi. Konseptet skaper engasjement og bidrar til å sette matsvinn på agendaen, sier Raknes Pfründer.

Powered by Labrador CMS