Netthandeldirektør Kjetil Enger i Maxbo opplever en digital modenhet blant forbrukerne, og tror på fortsatt vekst i netthandelen, med et mål om at 15-20 prosent av handelen skal skje digitalt i løpet av ett til to år.
Netthandeldirektør Kjetil Enger i Maxbo opplever en digital modenhet blant forbrukerne, og tror på fortsatt vekst i netthandelen, med et mål om at 15-20 prosent av handelen skal skje digitalt i løpet av ett til to år.

150 prosent netthandelsvekst hos Maxbo

Netthandelen hos Maxbo fikk en økning på over 150 prosent i perioden mars til og med august, sammenliknet med samme periode i fjor. Størst endring er det i privatmarkedet.

Publisert

– Andelen forbrukere som netthandler i Maxbo har økt betraktelig i sommer, fra det som har vært et bransjetypisk og relativt lavt nivå. Samtidig har de fysiske butikkene har lagt bak seg noen svært travle måneder, sier Kjetil Enger, direktør for netthandel i Maxbo.

Tror på fortsatt vekst

Enger opplever at den digitale modenheten i privatmarkedet har økt de siste månedene, og tror på fortsatt vekst i netthandelen i tiden framover. – Vi har høye ambisjoner for videre vekst i netthandelen. I løpet av ett til to år er målet at 15 til 20 prosent av handelen skal skje digitalt, sier Kjetil Enger, i Maxbo.

De fleste velger «Klikk og hent»

«Klikk og hent» er leveringstilbudet flest forbrukere velger, mens 30 prosent velger hjemkjøring av varene.

– Vi har jobbet mye med tjenester som klikk og hent, og ser at kundene i aldersgruppen over 50 år har begynt å bruke dette tilbudet, sier Enger.

Han tror det vil bli store forandringer innen netthandel tiden som kommer.

Samtidig som tekstil, sport og elektronikk er varer som i stor grad blir kjøpt på nett med hjemlevering, er Enger overrasket over at for eksempel dagligvarer levert hjem ikke har blitt enda større. Han tror også potensialet innen byggevarer er stort.

– Det er en treghet i byggevarebransjen. Til tross for at vi selger mange tunge byggevarer i ukurante størrelser med tanke på frakt, er det forholdsvis få som velger å få byggevarer levert hjem. Da går man glipp av et godt tilbud, sier han.

I dag har selskapet samarbeid med PostNord på frakt av mindre pakker, i tillegg til at de står for egen hjem- og spesiallevering.

Digitalt taktskifte i proff-markedet

Kjetil Enger erfarer at det siden november i fjor har vært et digitalt taktskifte i proff-markedet.

– Mens forbrukermarkedet har utmerket seg med netthandel under koronakrisen, har vi hatt stabil høy vekst i proff-markedet og bruken av tjenesten Min Bedrift siden slutten av fjoråret. Vi ligger langt foran fjorårets resultater på samme tid, og jobber stadig med å videreutvikle Min Bedrift for å kunne integrere dette med kundenes innkjøpssystem og møte deres forventinger, sier netthandelsdirektøren.

Min Bedrift er Maxbos nettløsning for proffene, som gjør det enklere å bestille varer på nett. Tjenesten gir oversikt over lagerstatus, varekjøp og økonomi i prosjektene, og tilgang til tidligere tilbud, fakturaer og favorittlister. (Pressemelding)