Heidi Lyngstad, miljøsjef i Løvenskiold Handel, er glad for at arbeidet med å redusere plastforbruket blir lagt merke til.
Heidi Lyngstad, miljøsjef i Løvenskiold Handel, er glad for at arbeidet med å redusere plastforbruket blir lagt merke til.

Maxbo kuttet 58 tonn plast

For 1,5 år siden signerte Maxbo Plastløftet for å bidra til å redusere bruken av unødvendig plast og øke bruken av resirkulert plast. I fjor sparte byggevarekjeden 58 tonn jomfruelig plast, og nå er de nominert til Plastløftet-prisen.

Publisert

Plastløftet ble lansert i januar 2019 av Grønt Punkt Norge, og Maxbo er et av over 50 selskaper som har forpliktet seg til å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi. Selskaper som tar løftet skal jobbe aktivt for å øke andelen av resirkulert plast i sin emballasje, unngå unødig plastbruk og designe emballasje som er enklere å gjenvinne. Kåringen av til sammen tre Plastløftet-priser finner sted under Plastløftet-samlingen 24. mars.

Inspirere til tiltak

– Vi i Løvenskiold har et mål om å være en bærekraftig bedrift, og bidra der vi kan til å løfte vår bransje. Det er derfor veldig inspirerende å bli nominert til Plastløftet-prisen. At de tiltakene vi gjennomfører blir lagt merke til og satt pris på betyr mye internt, og motiverer til et fortsatt fokus på både store og små tiltak for en mer klimavennlig drift, sier Heidi Lyngstad, miljøsjef i Løvenskiold Handel, som eier Maxbo-kjeden.

– Løvenskiold Handel gjør spennende grep på områder hvor det har skjedd for lite, sier Arve Martinsen i Grønt Punkt Norge.

– I tillegg til å ha innført høy andel gjenvunnet materiale i plastposene, som jo har blitt ganske vanlig, har de også gått over til 90 prosent gjenvunnet materiale på trelastfolie. Dette viser at også innen byggevare kan man gå bort fra jomfruelig plast, sier Martinsen.

Lettere å stille krav

Allerede i 2019 reduserte Maxbo tykkelsen på strekkfilmen, som brukes til å pakke inn trelast og varer, fra 20 til 15 my. I 2020 ble tykkelsen redusert ytterligere, til 12 my. Det førte til en reduksjon i plastbruken på rundt 38 prosent.

– En viktig jobb for oss i Løvenskiold Handel er å finne ut hvor tiltakene våre har størst effekt. Vi bruker blant annet betydelig mengder plast til forsvarlig innpakning av produktene som sendes ut fra våre lagre. I tillegg til å redusere mengde strekkfilm, har vi byttet ut ny og jomfruelig plast med resirkulert plast i vår trelastfolie, samt i våre bæreposer. Produktene ser like ut og har samme kvalitet som før. På den måten sparte vi forbruk av 58 tonn jomfruelig plast, bare i 2020. Ved å stille høye krav til oss selv er det lettere å stille krav til våre samarbeidspartnere. På den måten gjør vi hverandre gode, sier Lyngstad i Løvenskiold Handel.

Maxbo og Løvenskiold Handel er nominert i kategorien «Økt bruk av resirkulert plast», sammen med Brynild, Orkla og Serviteur. I kategorien «Reduksjon av plast» er Orkla, TINE og Coop Norge nominert, mens Rema 1000, Hennig-Olsen og Arcus er nominert i kategorien «Design for gjenvinning». Kåringen finner sted under Plastløfte-samlingen 24. mars. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS