Unified commerce i Maxbo: – Vi tenker ikke kanal, men handel totalt sett
Maxbo er kommet et godt stykke på veien fra omnikanal til unified commerce. Da må alle IT-systemene spille på lag.
Maxbo er for tiden midt i en utvikling og utrullingsfase hvor de lanserer flere nye systemer, blant annet en ny nettbutikk.
– Vi tenker ikke kanal, men handel totalt sett, sier Kjetil Enger, Direktør Netthandel hos Maxbo, til Retailmagasinet.
Det dreier seg om å synlig- og tilgjengeliggjøre alt helt ut til sluttkundene. Da er det en forutsetning at alle systemene snakker med hverandre.
– Vi bygger opp en digital tjenesteplattform som blir liggende som et mellomlag for å synkronisere mellom alt av systemer og data, forklarer Enger.
Med et eget integrasjonslag kan man gjøre spørringer direkte i systemet. Informasjon er gjort tilgjengelig der det er ønskelig å bruke den.
Enger gir eksempler på endringer som de gjør i systemene sine.
– Vi har bygget opp mye med synkroniseringer gjennom kanalene slik at kundene våre skal se de samme varebeholdningene. Og vi har tilgjengeliggjort varer for proffmarkedet vårt med integrasjoner for direkte oppslag inn i systemene våre.
Ulike løsninger knyttes sammen
Maxbo skal ta i bruk nytt ERP-system hvor implementeringen er planlagt å starte mot slutten av året.
Som netthandelsplattform har de valgt Magento, og plattformen skal tas i bruk på senhøsten.
Med så mange ulike verktøy er det behov for å ha en digital tjenesteplattform på tvers.
– Vi jobber mye med leveransetilbud på logistikk, sier Enger.
Maxbo har hatt to ulike betalingsløsninger, ett for varehusene og ett for netthandelen, men nå ruller de ut tjenester som går på tvers.
– Vi har analysert hva vi kan bruke felles og hvilken informasjon kundene våre har behov for, sier Enger.
Maxbo tilgjengeliggjør informasjon slik at kundene kan koble på sitt innkjøps- eller kalkulasjonssystem, og storkunder og kommuner kan se alle produktene kjeden leverer og hente ut sine egne priser. De ser lagerbeholdninger pr varehus og kan gjennomføre kjøp gjennom sine innkjøpssystemer.
Flere typer gevinster
Kjetil Enger bekrefter at det krever endel ressurser å få alle systemene til å spille på lag. Det er en jobb å få kontroll på alle dataene.
Naturligvis oppnår Maxbo gevinster med alle investeringene de gjør.
Lagerstyringen er eksempelvis blitt bedre.
– Vi får bedre kontroll på beholdningene våre på de ulike lokasjonene, sier han.
Den digitale tjenesteplattformen har generelt gitt Maxbo større fleksibilitet.
– Om vi bytter ut et system på toppen eller et system i bunnen, påvirker ikke det de andre systemene. Hele hensikten er å strømlinjeforme og tilgjengeliggjøre informasjon. Vi slipper tunge manuelle prosesser, forteller Enger.
Eksempler er enklere prosesser i drift og bedre kontroll på varebeholdning. Det er også blitt færre feilkilder gjennom flytting av data mellom systemer. Mange arbeidstimer spares.
En ytterligere gevinst er at ordrene kommer inn slik de skal komme inn gjennom innkjøpssystemene til storkundene og i nettbutikken. Maxbo behandler ordrene mer effektivt enn før.
Kundevanene har også endret seg. Klikk-og-hent er blitt mer populært. Noe som ytterligere aktualiserer å gå over til full unified commerce.
– Kundene har endret mønster siden covid-19 utbruddet. Trafikken på våre digitale flater har økt markant. Kunder som tidligere ikke har brukt digitale kanaler, har nå begynt å bruke dem, avslutter Kjetil Enger.