Meny kåret alle butikkene sine til vinnere – 100 omsetter for mer enn 100 millioner
For første gang er det ikke én vinner av Årets butikk i MENY-kjeden. Alle butikkene ble satt øverst på pallen.
– Alle har vist en imponerende innsats og levert helt rå handleopplevelser og resultater i et krevende år, sier MENY-sjef Vegard Kjuus. MENY hadde en organisk vekst på 17,5 prosent i 2020.
Forklaringen til MENY-sjefen på at alle de 184 butikkene er vinnere:
- Gode team vinner sammen! I 2020 er butikkene satt på prøve med smittevernsrutiner, karantene-utfordringer, stenging av kjøpesentre, endrede handlemønstre og rekordpågang i nettbutikken. Nivået er jevnt over skyhøyt.
Juryen i Årets butikk besøkte mer enn 60 butikker i jakten på vinneren.
- Det er så mye pågangsmot, entusiasme, stolthet, matglede og høy standard der ute, tross et ekstraordinært og krevende år. MENY-kulturen er sterk, og matarbeiderne stråler av stolthet. Vi er ett team og en sterk merkevare. Jeg er ufattelig imponert over våre dyktige ledere og matarbeidere, sier Kjuus.
MENY endte i 2020 med en omsetning på 21,3 milliarder kroner, noe som er en økning på hele 17,5 prosent mot 2019 - og det med tilnærmet samme antall butikker. Den sammenlignbare veksten er høyest i Rogaland etterfulgt av Trøndelag og Viken. MENYs nettbutikk omsatte for 728 millioner kroner, noe som er en økning på 120 prosent. Hele 106 butikker, mer enn 30 flere enn i 2019, oppnådde en omsetning på over 100 millioner kroner.
- Kundene har handlet mer, og de har valgt flere kvalitetsvarer. For oss som heier på matglede, er det gledelig å se en dreining mot mer kvalitet, gode råvarer og matlaging fra bunnen av.
- Ubeskjedent vil jeg si at de råeste dagligvarebutikkene i Norge, er alle MENY-butikker. Vi driver utviklingen i bransjen, og det skal vi fortsette med ved å levere den beste handleopplevelsen, det største utvalget og de dyktigste matarbeiderne, sier Kjuus.