Nielsen Merkestyrkepris 2019 til SKYR
Nielsen Merkestyrkepris 2019 ble under Nielsenkonferansen i dag, 1. april utdelt for 25. gang. Nielsen Merkestyrkepris for 2019 gikk i år til SKYR. Juryen har bestått av representanter fra ulike avdelinger i Nielsen.
– Med Merkestyrkeprisen så ønsker Nielsen å hedre den aktøren som etter vår vurdering har hatt den mest imponerende prestasjonen i året som gikk», sier juryleder Georg Ellingsen i Nielsen. – Merkestyrkeprisen er unik i den forstand at vi ser på hvordan aktørene presterer i markedet basert på en rekke kriterier og dermed honorerer den aktøren som har den den beste utviklingen i markedet slik Nielsen vurderer det, fortsetter Ellingsen
Kriteriene
Kriteriene som legges til grunn for Nielsen Merkestyrkepris oppsummeres av Ellingsen på følgende måte: – En merkevares styrke måles til syvende og sist på hvordan merket presterer i markedet over tid. Det er denne prestasjonen som ligger til grunn når Nielsen vurderer kandidatene. Et vellykket merke må vise til vekst og ta andeler, og være med på å bygge verdi i sitt konkurransesegment. Det er i beslutningsøyeblikket at styrken til et merke blir realisert.
15 innstilt
15 aktører ble innstilt til årets Merkestyrkepris. Alle disse kandidatene ble vurdert etter salg, utvikling over tid i markedet og deres investeringer i media.
Juryen vurderte de nominerte kandidatene nøye, og til slutt satt juryen igjen med 4 finalister til årets pris som hver og en har vist en imponerende prestasjon i sitt markedssegment, i året som har gått: Disse var Frydenlund, Maarud, Polarbrød og Skyr. Som alltid blir det vanskelig når vi skal vurdere finalekandidatene opp mot hverandre, fordi de operer innenfor ulike markedssegmenter”, sier Ellingsen
Juryens begrunnelse
Juryen ble enige om å tildele Nielsen Merkestyrkepris for 2019 til SKYR, Juryens begrunnelse er som følger:
‘Etter at Q meieriene lanserte Skyr i 2009, har yoghurt kategorien utviklet seg med nye produkter til alle anledninger. Q meierienes nyskapende produktløsninger og inspirerende innovasjonsarbeid har bidrar at Skyr når stadig nye forbrukere. Q Meieriene har videreført Skyr-merket til nye kategorier, noe som har ført til at Skyr i 2018, hadde en omsetningsvekst på over 90 millioner. Dette var 31 % høyere enn året før. Dette er imponerende, og Skyr er vinneren av Nielsen Merkestyrkepris 2019.’
(Pressemelding)
Nielsen Merkestyrkepris
er tidligere utdelt til Friele Kaffe (1995), Farris, (1996), Coca Cola (1997), Pizza Grandiosa (1998), Rema 1000 (1999), Ringnes øl (2000), Freia Melkesjokolade (2001) Extra fra Wrigley (2002), Laban fra Nidar (2003), Toro (2004), Pizza Grandiosa (igjen i 2005), Kiwi (2006), Pepsi Max (2007), Fjordland (2008), Ideal Wasa (2009), Rema 1000 (igjen i 2010), Q-meieriene (2011), Norvegia (2012) Delikat (2013) Coca Cola Zero (2014) Kiwi (igjen i 2015), Corona (2016), Circle K (2017) og Lofoten (2018).
Om kriteriene for prisen:
Utgangpunktet for Nielsens Merkestyrkepris er merkets verdi i et definert marked (Norge). Verdien av et merke kalkuleres ut i fra fire hovedelementer:
• Markedets/produktområdets størrelse (kr og utvikling)
• Produktets/merkets markedsposisjon og utvikling i eget konkurransesegment.
• Langsiktighet i merkets utvikling.
• Medieinvesteringer for merkevaren.
Summen av disse hovedelementene danner grunnlaget for prisen.