Vipps gikk til topps i merkevarerangering.
Vipps gikk til topps i merkevarerangering.

Her er Norges topp 10 innen merkevarer

Ved hjelp av seks forskjellige parametere utarbeider YouGov hvert år en global og en norsk rangering av merkevarer som presterer spesielt bra. Vipps gikk i år til topps ved å passere fjorårsvinner Kiwi.

Publisert

Ved hjelp av seks forskjellige parametere utarbeider YouGov hvert år en global og en norsk rangering av merkevarer som presterer spesielt bra.

Mens den globale imagerankingen inntas av teknologiselskaper, er den norske topp 10-listen sammensatt av merkevarer fra mange forskjellige bransjer. Felles er imidlertid at de har norsk eller nordisk opprinnelse.

Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGovs Brandindex, som er gjennomsnittet av seks forskjellige imageparametere:

- kvalitet

- generelt inntrykk

- verdi for pengene

- anbefaling

- omdømme

- kundetilfredshet

Vipps er på førsteplass når det gjelder YouGov BrandIndex' norske imagerangering for 2020 og stjeler dermed førsteplassen fra Kiwi, som var fjorårets vinner. Kiwi tar andreplassen og Tine ligger på tredjeplass.

Freia har dukket opp på topp 10 med en niendeplass. SAS, som har hatt et tøft år er imidlertid ute av topp 10. Ellers er Norges topp 10 tilnærmet uendret sammenlignet med 2019-kåringen.

Sterkeste fremgang

NSB-konsernet består av den samlede tog- og bussvirksomheten i Norge og Sverige og har skiftet navn til Vy. Nå har Vy merkevaren sterkest fremgang, og har økt sin score med 5,2 poeng.

Europris er den andre ‘klatreren’ på listen og har økt sin score med 4,9 poeng.

Global imageranking

Google inntar igjen førsteplassen å YouGov BrandIndex’ globale imageranking som er basert på data fra 33 BrandIndex-land.

Tekno-giganter dominerer den globale imageranking med søkegiganten helt øverst foran WhatsApp, YouTube, Samsung og Amazon.

Med Netflix og Facebook på henholdsvis sjette og syvende plassering er de eneste ikke-teknologiselskaper som er kommet gjennom nåløyet i år og inn på topp 10.