Red Bull vant merkestyrkepris
Nielsen Merkestyrkepris 2020 ble delt ut på et webinar i dag. I år gikk den til Red Bull.
Prisen har vært delt ut siden 1995, og skulle vært delt ut under Nielsenkonferansen 30. mars. Juryen har bestått av representanter fra ulike avdelinger i Nielsen.
– Med Merkestyrkeprisen ønsker Nielsen å hedre den aktøren som etter vår vurdering har hatt den mest imponerende prestasjonen i året som gikk, sier juryleder Georg Ellingsen i Nielsen.
– Merkestyrkeprisen er unik i den forstand at vi ser på hvordan aktørene presterer i markedet basert på en rekke kriterier og dermed honorerer den aktøren som har den den beste utviklingen i markedet slik Nielsen vurderer det, fortsetter han.
Kriteriene som legges til grunn for Nielsen Merkestyrkepris oppsummeres på følgende måte:
- En merkevares styrke måles til syvende og sist på hvordan merket presterer i markedet over tid. Det er denne prestasjonen som ligger til grunn når Nielsen vurderer kandidatene. Et vellykket merke må vise til vekst og ta andeler, og være med på å bygge verdi i sitt konkurransesegment. Det er i beslutningsøyeblikket at styrken til et merke blir realisert.
25 aktører ble innstilt til årets Merkestyrkepris. Alle kandidatene ble vurdert etter salg, utvikling over tid i markedet og deres investeringer i media.
– Juryen vurderte de nominerte kandidatene nøye, og til slutt satt juryen igjen med fire finalister til årets pris som hver og en har vist en imponerende prestasjon i sitt markedssegment i året som har gått: Disse var Berthas kaker, Kvikk Lunsj, Red Bull og Libero. Som alltid blir det vanskelig når vi skal vurdere finalekandidatene opp mot hverandre, fordi de opererer innenfor ulike markedssegmenter, sier Ellingsen.
Kommentar fra Red Bull
– Merkestyrkeprisen henger svært høyt blant merkevareleverandører og kjeder i Norge, og det at vi er årets vinner er en utrolig flott anerkjennelse som vi er stolte over, sier kommunikasjonssjef i Red Bull Thea Moen.
– Vi ser nå en eksplosiv vekst, med stadig større etterspørsel etter funksjonell energidrikk og konsumentenes behov for energi i ulike sammenhenger. I et marked med flere og distribusjonssterke konkurrenter, driver vi fortsatt veksten som markedsleder og det er gledelig at forbrukerne fortsatt velger originalen, legger Thea Moen til.
Juryens begrunnelse:
Etter 10 år i Norge har Red Bull bygget kategorien «Energidrikk» til å bli en betydelig kategori på nesten 2 milliarder kroner i dagligvarehandelen. Red Bull har nådd frem til stadig nye forbrukere ved å fornye seg med nye smaker og varianter. Red Bull har år etter år skapt et tresifret millionvekst til kategorien, og hadde i 2019 en omsetningsvekst på 107 mill kroner i dagligvarehandelen. Kategoriens konkurransearena er preget av flere sterke aktører, noe som gjør prestasjonen enda mer beundringsverdig! Red Bull har i alle år vært svært konsistent i sin banebrytende markedsføringsstrategi; bl.a. gjennom sponsorsamarbeid med nøye utvalgte idrettsutøvere og arrangør av spektakulære arrangementer. Kontroversiell og utfordrende. På den måten har de satt fokus på merkevaren spesielt, og kategorien som helhet. Red Bull gir kundene vinger!
(Pressemelding fra Nielsen Norge.)