Vipps er de unges favoritt
De unges topp 10 innen merkevarer: Norske Vipps inntar førsteplassen på YouGov BrandIndex’ rangeringen blant ungdommen foran de globale streamingtjenestene Netflix og Spotify.
YouGov BrandIndex lanserer nå en liste over hvilke merker det snakkes mest om (Word Of Mouth) blant alle de merkevarer, som de unge mellom 18-34 år har hørt noe positivt om.
Topp-ti Word Of Mouth-score (WOM)
Vipps og Netflix topper suverent YouGov BrandIndex-rangeringen. Vipps inntar førsteplassen med en WOM-score på 76,8% foran Netflix som får en score på 74,9%. Spotify på tredjeplass har en score på 68,4%.
Enda to norske merkene er kommet med i de unges topp 10. Rema 1000, som har inntatt en femteplass med en WOM-score på 67,3%. Rema 1000 har de siste årene vært helt ute av YouGov BrandIndex snakkis-topp i kjølvannet av blant annet Bestevenn-strategien. Men ungdommen er tilfreds med Rema 1000, og mer positivt innstilt enn det de er til Kiwi som ligger på åttendeplass med en WOM-score på 61,7.
Utover Vipps, Rema 1000 og Kiwi domineres den norske rangeringen blant de unge av streamingtjenestene og andre globale merker.
Volvo årets klatrer
To bilmerker topper YouGov BrandIndex rangeringen over merkevarene med de største økningene i WOM-scoren blant de unge. Volvo har forbedret sin WOM-score med 9,1 prosentpoeng og er dermed årets høydehopper blant de unge. Tesla er den andre klatreren på dette års ranking, som har forbedret sin score med 7,1 prosentpoeng, tett fulgt av YouTube som har tredje høyeste forbedring med 7,1 prosentpoeng.
YouTube er også en av de unges favoritter og inntar femteplassen på de unges topp 10. Her har årets klatrer et stykke igjen å gå før de inntar topp-ti listen (32. plass).
Om rankingen
I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.
De unges ranking er utarbeidet ved hjelp av YouGov BrandIndex WOM-score, blant alle de merkevarer, som respondentene har hørt noe positivt om (positiv Buzz) blant de mellom 18-34 år. Vi har kun medregnet merker, som har oppnådd minimum 200 intervjuer i perioden.
Man kommer frem til WOM-scoren ved å spørre respondentene, hvilke merkevarer de har snakket med venner, familie eller andre om i løpet av de to siste ukene (enten ansikt, online eller gjennom sosiale medier).
Man kommer frem til Buzz-score ved å spørre respondentene om de har hørt noe positivt eller negativt om en merkevare i løpet av de to siste ukene, enten gjennom reklame, nyheter og rykter eller via venner og familie.
Alle data er fra 1. september 2017 til 31. august 2018.