De unges topp 10 merkevarer
Topp 10 merkevarer blant de unge: Netflix tar en knepen førsteplass foran Vipps på YouGov BrandIndex’ rangering. Samsung har hatt størst fremgang det siste året.
Netflix topper listen av merker som det snakkes mest om og de unge har hørt noe positivt om. 76,8% av de unge har hørt noe godt om streamingtjenesten. Det er ikke kun i Norge at Netflix topper blant de unge. Netflix får meget positiv omtale globalt: den topper også de unges ranking in USA, Storbritannia og de andre nordiske landene.
Vipps inntar andreplassen med en WOM-score på 74,9% på rankingen, som ellers domineres av streamingtjenestene og andre globale merker. Det eneste andrenorske merkevaren på topp 10 er Rema 1000, som forøvrig er merkevaren med sterkest fremgang i YouGov Brandindex’ globale imageranking som måler den generelle tilstanden til en merkevare. I 2019 ble Kiwi dyttet ut av de unges topp 10 av HBO Nordic som er ny på listen. HBO Nordic tok en niendeplass med en WOM-score på 6,4%.
Samsung er årets klatrer
Samsung, som blant annet har fått ros for sin lansering av nye prisvennlige mobiltelefoner, er blitt årets klatrer. De har forbedret sin WOM-score med 6,6 prosentpoeng. Clas Ohlson er like bak med en økning på 5,3 prosentpoeng. De fikk en del positivt buzz etter de lanserte samarbeidet sitt med Kolonial.no. Dette samarbeidet gjør så nordmenn i Østlandsområdet kan kjøpe Clas Ohlson-dingser og få de levert på døren.
Om rankingen
I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.
De unges ranking er utarbeidet ved hjelp av YouGov BrandIndex WOM-score, blant alle merkevarene som respondentene har hørt noe positivt om (positiv Buzz) blant de mellom 18-34 år. Vi har kun medregnet merker som har oppnådd minimum 200 intervjuer i perioden.
Man kommer frem til WOM-scoren ved å spørre respondentene, hvilke merkevarer de har snakket med venner, familie eller andre om i løpet av de to siste ukene (enten ansikt, online eller gjennom sosiale medier).
Man kommer frem til Buzz-score ved å spørre respondentene om de har hørt noe positivt eller negativt om en merkevare i løpet av de to siste ukene, enten gjennom reklame, nyheter og rykter eller via venner og familie.
Alle data er fra 1. september 2018 til 31. august 2019.