Kiwi topper merkevareranking
8 av de 10 plassene på topp på YouGov BrandIndex’ globale imageranking, inntas av teknologiselskaper, men i Norge topper Kiwi rankingen. Her har Rema 1000 sterkest fremgang.
En stor del av verdens befolkning rangerer teknologiselskaper høyest. Google inntar igjen førsteplassen foran What’sApp, YouTube, Samsung og Facebook.
De eneste ikke-teknologiselskaper som er kommet gjennom nåløyet i år og inn på topp 10, er Nike, som har skapt global oppmerksomhet med sine reklamekampanjer gjennom 2018, og IKEA, som har beholdt sitt sterke image globalt.
Stillingen her hjemme
Kiwi kommer igjen inn på førsteplass på YouGov BrandIndex' norske imagerangering, rett før den populære betalingsappen Vipps, som også er ‘klatrer’ på listen over merkevarer som har hatt størst økning i imagescore siste året. FINN.no inntar tredjeplass.
Ellers er Norges topp 10 tilnærmet uendret sammenlignet med 2018-kåringen.
Sterkeste fremgang
Rema 1000 har hatt en omdømmekrise i kjølvannet av blant annet Bestevenn-strategien, men har siden gjenoppbygget mye av det tapte. Rema 1000 er merkevaren med sterkest fremgang i denne perioden, og har økt sin score med 6,6 poeng.
Vipps er den andre ‘superklatreren’ på listen og har økt sin score med 6,5 poeng.
Norwegian som også har hatt en økning i image på 3,9 poeng er tett på å være tilbake på Norges topp-10 liste.
Om rankingen
Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGovs Brandindex, som er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet.
For å vurdere helsetilstanden for merkevarer globalt, har YouGov sett på data fra 29 BrandIndex-land (de landene, som YouGov BrandIndex dekker tre eller færre sektorer, er blitt ekskludert fra listen) i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia og Australia. Vi har gitt varemerkene poeng fra 1 til 10 per land, hvor varemerket er i topp 10 (fra 10 poeng for en førsteplass til 1 poeng for en tiendeplass).
I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.
Data er fra 1. juli 2018 til 30. juni 2019.
Tabellen for image-forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i Index fra 1. juli 2018 til 30. juni 2019 sammenlignet med samme periode 2017-20