Inngangen til Svatsum Samvirkelag hvor kundene selv kan logge seg inn med bankkortet.
Inngangen til Svatsum Samvirkelag hvor kundene selv kan logge seg inn med bankkortet.

NorgesGruppen tester delvis ubemannede butikker

Tre delvis selvbetjente butikker testes nå ut, og den fjerde kommer til i neste uke. Ny teknologi gjør det mulig å holde butikkene åpne uten bemanning hele døgnet.

Av Odd Henrik Vanebo

Skiltet som viser vei til døgnåpen butikk.
Skiltet som viser vei til døgnåpen butikk.

Alle de fire butikkene er Nærbutikk-profilerte, noe som betyr at de inngår i NorgesGruppens profilhus Kjøpmannshuset. De fire er Lyngdal Landhandel i Flesberg, Svatsum Samvirkelag i Gausdal, Åmdals Verk Daglegvare i Tokke og sist Tufsingdal Landhandel i Os i Østerdalen.

Merkur har det faglige ansvaret for pilotprosjektet.

Skal øke overlevelsesmulighetene

– Status for pilotprosjektet?

– Status per nå at vi er veldig godt fornøyd. Det er mange kunder som setter pris på muligheten til å handle utenfor vanlig åpningstid, og butikkene er også veldig fornøyd med løsningen. Kjøpmennene forteller at kundene er veldig positive og er det noen som er litt usikre første gang så får de god hjelp av betjeningen, sier Hanne Evensen, informasjonsrådgiver i Kjøpmannshuset Norge til Retailmagasinet:

– Dette er jo et prosjekt som skal øke overlevelsesmulighetene for de små nærbutikkene rundt om i landet og det er veldig positivt hvis vi kan få til det.

Evensen gir tributt til Merkur som holder i pilotprosjektet.

Bodil Mitsveen: – Dette har jeg stor tro på.
Bodil Mitsveen: – Dette har jeg stor tro på.

«Ett steg inn i framtiden»

– Jeg tror at dette er et steg inn i framtiden, både for butikken og bygda vår. Jeg får frigjort tid til å gjøre butikken bedre. Og ikke minst at vi treffer de yngre og skiftarbeidere som jobber i Kongsberg i større grad enn før. Skulle hyttefolket ankomme på kvelden, kan de også handle her. Så dette har jeg stor tro på, sier kjøpmann Bodil Midtsveen i Lyngdal Landhandel.

Kundene får bedre service

Hun tror ikke at servicen blir mer upersonlig eller dårligere med teknologien. – Nei, jeg tror snarere tvert om. Tidligere var arbeidsdagen min fylt opp med oppgaver som nå for en stor del er automatisert. Jeg fløy hit og dit. Nå får jeg bedre tid til å prate med kundene, hjelpe dem med stort og smått og yte skikkelig service. Jeg er faktisk overbevist om at servicen vil bli enda bedre enn før. Og vi skal selvsagt fortsatt være den sosiale møteplassen her i bygda som butikken har vært i flere generasjoner, sier Bodil Midtsveen.

Inne i Svatsum Samvirkelig med den selvbetjente kassen.
Inne i Svatsum Samvirkelig med den selvbetjente kassen.