Felt for markedsføring overfor barn

Utdeling av godteri vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.

Publisert

Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. MFU har behandlet en klage på utdeling av godteriposer til barn som en «spandert» gave i tillegg til inngangsbillett til Eventyrfabrikken eller som en gratis utdeling av godteriposer mens barna leker på Eventyrfabrikken.

Annonseringen via Facebook har etter Utvalgets vurdering en utforming som appellerer til barn gjennom bildebruk, farge og designvalg. Selv om Facebookannonsene, som de innklagde, primært kan være rettet til foreldre/foresatte, vil en slik utforming av annonser vekke oppmerksomheten til barn som måtte bli eksponert for dem og gjennom sitt innhold appellere sterkt til barn. Facebook har definert en 13 års aldersgrense, men det er kjent at Facebook også brukes av barn under 13 år.

MFU mener at en bruk av godteposer som lokkemiddel som er benyttet i disse annonsene vil appellere særlig til barn, og er i strid med MFUs retningslinjer. MFU gir dermed klageren rett.

MFU noterer seg at Eventyrfabrikken fremtidig ikke vil markedsføre seg ved tilbud om godteriutdeling. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS