Denne oppstillingen er ikke i strid med reglene om markedsføring mot barn, kom MFU fram til.
Denne oppstillingen er ikke i strid med reglene om markedsføring mot barn, kom MFU fram til.

Meny Lerøy brøt ikke reglene for markedsføring mot barn

MFU kom til at oppstilling av godteri i Meny Lerøy-galleriet ikke var markedsføring særlig rettet til barn.

Publisert

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke til barn og unge. MFU har behandlet en klage på oppstilling av sjokoladeesker med Disneymotiv i Menybutikken Lerøy-galleriet i Bergen. Klageren mente at oppstillingen i nærheten av kasseområdet, er markedsføring særlig rettet til barn.

Det gjelder et krav om aktsomhet ved utstilling og plassering av varer på MFUs liste. I MFUs vurdering, legges det blant annet vekt på hvor nært produktene er plassert til kasseområdet. I denne saken er det noe uklart hvordan oppstillingen har vært plassert i forhold til kasseområdet. I MFUs retningslinjer er det gjort unntak for alminnelig oppstilling av produkter på utsalgssted. Alminnelig oppstilling omfatter bl.a. hylleplassering og leie av plass på gulvet til oppstilling av varer. MFU finner at det er tilfellet i denne saken.

Det handler om eksponering av produkter i en såkalt sjokkselger i standard utforming, uten at den har bilder, design eller plakatering som har særlig appell til barn.

MFU ga dermed ikke klageren medhold.

Powered by Labrador CMS