– Alt vi gjør skal være økonomisk, sosialt og miljømessig bærekraftig
NilsonGroup, Skandinavias ledende skokonsern, har lagt fram sin rapport om arbeidet for bærekraft. Målet er fortsatt bærekraftig vekst i fremtiden.
– Vi arbeider hele tiden for at alt vi gjør skal være økonomisk, sosialt og miljømessig bærekraftig. Alle deler er like viktige for oss i våre tanker om en fortsatt bærekraftig vekst i fremtiden, sier Mats Nilsson, adm. dir. i NilsonGroup.
Hendelser i 2015:
WORKSHOP – Et nytt, moderne verksted, såkalt workshop på vårt produksjonskontor i Kina, noe som muliggjør egen produktutvikling med prøveproduksjon og tester før selve fabrikkarbeidet.
COACHING – Økt kompetanse med coacher for etiske retningslinjer på plass i Kina.
FLERE TESTER – Gjennomført 224 interne tester samt 313 eksterne tester.
UTDANNING – Gjennomført 127 besøk og 41 utdanninger hos våre leverandører knyttet til våre etiske retningslinjer.
SKOPLEIE – Utvikling av skopleie, og dermed lengre levetid for skoene våre, noe som har ført til færre reklamasjoner. Nytt sortiment ble lansert i 2015 med innleggssåler i tekstil samt nye skopleieprodukter som er helt frie for PFC.
Ønsker integrasjon rundt bærekraft
I 2014 innledet man arbeidet med Global Reporting Initiatives (GRI) og dets retningslinjer for et tydelig bærekraftregnskap, som ligger til grunn for utviklingen av årets rapport.
Med rapporten ønsker man nå interessenter samt å åpne dørene til integrasjon rundt bærekraft i virksomheten, fra idé til sluttforbruker. I løpet av våren 2015 fikk kontoret i Wenzhou, Kina helt nye lokaler med flere moderne fasiliteter som bidro til et trivelige miljø og en bedre arbeidsplass. Rundt 76 % av alle sko som selges gjennom konsernets butikkonsepter, er skapt og utviklet fra dette kontoret.