AMFI Valdres på Leira er første miljøsertifiserte kjøpesenter i Innlandet. (Foto: Thon Eiendom)

AMFI Valdres miljøsertifisert

Tirsdag ble AMFI Valdres som det første kjøpesenteret i Innlandet miljøsertifisert. Det skjedde gjennom høytidelig overrekkelse av Miljøfyrtårn-diplomet av ordfører i Nord-Aurdal Inger Torunn Klosbøle til senterledelsen.

Publisert

Markedssjef Bente Kristin Anti har ledet arbeidet med miljøsertifiseringen. Hun forteller hvorfor og hvordan senteret på Leira har satset så sterkt på å blankpusse miljøprofilen:

Viktig at alle bidrar

– Vi ønsket å bli Miljøfyrtårn fordi vi er en stor og synlig aktør i lokalsamfunnet. Vi har store miljøutfordringer både lokalt og nasjonalt, og det er viktig at alle bidrar. Ja, vi ønsker vi å gå foran som et eksempel og kanskje inspirasjon for andre. Og ikke minst er Miljøfyrtårn et kvalitetsstempel som vi er utrolig stolte av å få. Vi er jo i en bransje som lett møter seg selv i døra fordi vår eksistensberettigelse er å selge varer. Derfor er det viktig å vise kundene at vi tar miljøet på alvor.

Ordfører Inger Torunn Klosbøle overrekker Miljøfyrtårn-diplomet til senterleder Bård Slette og markedssjef Bente Kristin Anti. (Foto: Geir Helge Skattebo/Valdres)

Heldigvis skjer det mye bra fra leverandørene og butikkjedenes side med hensyn til emballasje, produksjon av varer, plast, engangsartikler etc. Jeg viser til Jernia-sjefens uttalelser om at Jernia nå tar grep ved å redusere emballasjen på sine produkter og selger småvarer i løsvekt, som et godt eksempel. Flere av kjedebutikkene våre, som Lindex, Nille, Kid og Clas Ohlson, er kjeder med stort miljøfokus. Vi er altså det første kjøpesenteret i Oppland og Hedmark som er miljøsertifisert.

Kriteriene

Prosessen frem til Miljøsertifiseringen har vært lærerik og interessant, fortsetter Anti: – I portalen har vi gjennomgått og dokumentert driften vår på følgende kriterier:

  • Helse, miljø og sikkerhet: viktig med godt fokus
  • Energi: redusere forbruk, noe vi bl.a. gjør ved å innføre varmepumpe på senteret, som vil redusere energibruken med 250 000 kWh i året, i tillegg gir det en kostnadsreduksjon.
  • Vannforbruk: sette inn tiltak for å redusere vannforbruket
  • Avfall: bli bedre på kildesortering, øke sorteringsgraden
  • Innkjøp: benytte miljøsertifiserte leverandører og produkter i driften av kjøpesenteret
  • Transport: legge til rette for bruk av kollektivtrafikk, sykkel mm til senteret og redusere CO2 i driften

– Mange av kriteriene var på plass i vår administrasjon, det var derfor dokumentasjonen som ble viktig. Vi har gjort noen endringer og noen mindre investeringer. Hele veien har vi hatt kyndig og god veiledning av konsulent Tove Sletto i Retura Val-Hal.

Varmepumpe

Hvorfor varmepumpe? – Det var en investering vi måtte ta fordi det i 2020 blir forbud mot oljefyring. Det ble vedtatt å borre etter energibrønner. Da vil vi spare 250 000 kilowatt timer pr år i oppvarming og kjøling av senteret, så dette er svært gunstig på mange måter, både miljømessig og kostnadsmessig.

‘Nei til unødvendig emballasje’

– Vi vil i løpet av våren/sommeren kjøre en kampanje, ‘Nei til unødvendig emballasje’. Kundene kan legge igjen det de mener er unødvendig emballasje i butikkene. Butikkene og senteret vil deretter dokumentere hvor mye avfall som blir lagt igjen og sende dette til butikkenes leverandører og hovedkontor. På denne måten setter vi søkelyset på unødvendig emballasje, som er en stor utfordring i handelsnæringen. Mange kjedebutikker har allerede fokus på dette, bl.a. Jernia og Kid, så det vil skje mye i årene fremover på denne fronten. Men det skader ikke å holde trykket oppe!

– Kampanjen startet på Geilo av den sterkt engasjerte Anne Karin Bjørke. Der deltok 35 butikker. Målet er at denne kampanjen skal bli en nasjonal kampanje på flere kjøpesentre, sier Bente Anti på AMFI Valdres.

Powered by Labrador CMS