Møbelringen relanserer Hødnebø
Møbelkjeden Møbelringen sikrer seg eksklusiv rett på den tradisjonsrike norske merkevaren Hødnebø gjennom en avtale med Sandnes-firmaet Møbelinvest Holdning, som kjøpte konkursboet i 2012.
Møbelringen tror det strategiske samarbeidet og den nye kolleksjonen vil gi økt konkurransekraft i et tøft marked.
Tradisjonsrik merkevare
Det er en tradisjonsrik, norsk merkevare som gis nytt liv, når Møbelringen denne høsten lanserer en ny, eksklusiv Hødnebøkolleksjon. Hødnebø ble startet i 1904 i Risør, og vokste raskt til å bli en av de sterkeste norske merkevarene innen møbel og interiør.
For Møbelringen er samarbeidet strategisk viktig, og en av de viktigste grepene kjeden gjør for å styrke sin posisjon og tiltrekke nye kunder til kjedens 70 butikker. For Hødnebø markerer det eksklusive samarbeidet starten på en ny æra, ved at merkevaren igjen blir tilgjengelig i hele landet.
Administrerende direktør i Møbelringen, Henning Eriksen har stor tro på satsingen, og forteller at responsen fra de mange butikkene har vært utelukkende positiv. Selv om satsingen innebærer investeringer både for kjeden og for de mange butikkene, er det stor enighet om at dette innebærer et viktig løft for kjeden. Den vil bidra til å styrke Møbelringens posisjon og ikke minst tiltrekke nye målgrupper og skape vekst.
Ambisiøse mål
Møbel- og interiørbransjen har de siste årene vokst, og samlet omsetter bransjen for mer enn 38 milliarder kroner årlig. Møbelringen omsatte i 2017 for rundt 1,55 milliarder, og er den fjerde største målt i omsetning. Kjeden har imidlertid ambisjoner om å spise markedsandeler, og ikke minst å befeste mange viktige, lokale markeder. Målet er at innen 2021 skal alle butikkene være lønnsomme, med en samlet omsetning på 2 milliarder.
Henning Eriksen mener samarbeidet med Hødnebø og grepene kjeden gjør knyttet til dette, vil være et viktig virkemiddel for å nå de ambisiøse målene. Han har tro på at de vil selge Hødnebø produkter for mer enn 40 millioner kroner.
Vil ha flere og sterkere norske merkevarer
Møbelringen er allerede en viktig distribusjonskanal for mange av de største, og sterkeste norske merkevarene som Ekornes, Wonderland og Hjellegjerde. Hødnebø representerer et viktig tilskudd, og kjeden har tro på at norske merkevarer vil bli viktigere dersom bransjen skal vokse videre og sikre lønnsomhet. Eriksen mener norsk møbeldesign og -industri har gode forutsetninger for å lykkes, og ikke minst at det er en økende bevissthet og etterspørsel i markedet etter dette. Han ønsker at Møbelringen skal være en sterk bidragsyter for at norsk møbelindustri skal lykkes.